handdator

Visa fullständig version : Zoologisk park i Värmland

Rosanna
2008-02-21, 21:15
Hej! Jag vill göra lite reklam för den zoologiska parken i Charlottenberg. Där finns flera arter skallerormar, mambor och pytonormar men även två nilkrokodiler och några andra djur. Jag var där med en klass gymnasieelever och vi fick jättebra guidning. Mitt intryck är att det var trevligt inrett för både djur och människor.

Hemsidan säger inte så mycket men...
http://www.zoologiskpark-charlottenberg.com/index2.html

Ha de gôtt :D
/Anna

huggorm
2008-02-22, 02:52
Har man tur kanske man far se Naja huseus
:D

viper66
2008-02-22, 04:53
hahahaha :lol:

Heloderma
2008-02-22, 09:12
Först döper han en orm efter sig själv sen döper han sig själv efter en orm. :lol: Undra om han har en susning om vad hans namn nu betyder?
/Johan Melanocephalus Söderström

Andreas
2008-02-22, 10:39

Vad håller ni på med för experiment i det där huset, har du bytt huvud med en n....

/A

Dr.Atra
2008-02-22, 15:00
Inte tropic world atrox längre? :lol:

Montivipera
2008-02-22, 16:32
Fobier for krypdyr eller insekter?Haakon Atrox Huse har mange års erfaring med...les mer her

Hoppas inte det där betyder vad jag tror.

Det är skitcoolt att han kallar sig Atrox i mellannamn!

Historiken är bäst. Där står det att Linda och Haakon Atrox Huse öppnat tropikhuset 2004. Längst ner på sidan är det en bild på en horridus och under den står det Haakon Atrox Huse. Jag blir förvirrad! Är mannen en orm?

mkv
2008-02-22, 16:35
Personen/Personerna som sitter på mycket information om denna person / detta tropikhus kan väl dela med sig litet av denna informationen.

Tro fan Anna (Rosanna) blir förvirrad av alla ovanstående inlägg.

/M

huggorm
2008-02-22, 17:19

Vad håller ni på med för experiment i det där huset, har du bytt huvud med en n....

/A

Olycka med tandvatskan till grillen?

Heloderma
2008-02-22, 20:17
Ni har väl sett gamla amerikanska svartvita filmer där jazzmusiker spelas av vita med skokräm i nyllet? Nått åt det hållet är det iaf.
/

Daniel78
2008-02-22, 20:22
"Jag blir förvirrad! Är mannen en orm"

Nej nej, bara galen

Heloderma
2008-02-22, 20:24
Personen/Personerna som sitter på mycket information om denna person / detta tropikhus kan väl dela med sig litet av denna informationen.

Finns nog inte så mycket mer att säga än att Haakon den förskräcklige är lite annorlunda. Han har svårt att hålla sig till sanningen.

Det sista jag hörde var att jag har hjälpt till att bygga hans nya krokodildamm. Tror faktiskt att jag aldrig har satt min fot i Charlottenberg.

/Johan Norvegicus Söderström

Andreas
2008-02-22, 22:03
Det sista jag hörde var att jag har hjälpt till att bygga hans nya krokodildamm.

Jag tror nog minsann att du hemlighåller betydligt intimare band än så till Herr Bedoinhunter :lol:

/A

porphyriacus
2008-02-22, 22:26
För att vara lite mer seriös... Är det någon som har kollat upp om killen har alla vederbörliga tillstånd för offentlig förevisning? Det hade varit mycket intressant att veta. Någon kanske borde ta en kontakt med länsstyrelsen som han tillhör...

H

Krister
2008-02-22, 23:00
Ligger det i Värmlands län?

Krister
2008-02-22, 23:01
Glöm ovanstående. Ser nu att det står i rubriken att det ligger i Värmland. :)

huggorm
2008-02-22, 23:15
För att vara lite mer seriös... Är det någon som har kollat upp om killen har alla vederbörliga tillstånd för offentlig förevisning? Det hade varit mycket intressant att veta. Någon kanske borde ta en kontakt med länsstyrelsen som han tillhör...

H

Nja att han ar dalig pa taxanomi och latt mytoman betyder ju inte att han inte skoter om djuren.
Det finns nog varre exempel an denna norrbagge hemma i stugorna. Ett plus ska han dock ha - hans forra websida var otroligt rolig!
Jag tycker en petition att han aterinfor den ar pa plats.

porphyriacus
2008-02-22, 23:19
Framförallt är jag(och kanske andra) intresserad av hur han uppfyller punkt 1 i §20aArtskyddsförordningen. Den är den svåraste att uppfylla.

H

Krister
2008-02-22, 23:26
Är det inte §49, punkt 1 du tänker på?

"djurparken deltar i en eller flera av följande verksamheter beträffande de djurarter som finns i djurparken: forskning som främjar bevarandet av arterna, utbildning som ger relevanta kunskaper om bevarande av arterna, informationsutbyte om arternas bevarande samt, om det är lämpligt, uppfödning i fångenskap och återinförande av djur till ett liv i vilt tillstånd,"

porphyriacus
2008-02-22, 23:27
Lelle: Idag räcker det inte med att sköta djuren bra. Det är ganska högra krav som ställs för att man skall få sina tillstånd. Kolla gärna Artskyddsförordningens 18§ och några paragrafer framåt.

H

porphyriacus
2008-02-22, 23:28
Krister: Då måste de flyttat om i Artskyddsförordningen i sådana fall. Det jag tänker på är följande som skall vara uppfyllt:

20 a § För sådana tillstånd som avses i 18 § gäller förutom vad som anges i 19-–20 §§ följande. Ett tillstånd får endast avse en anläggning som godkänts för offentlig förevisning av djur enligt djurskyddsförordningen (1988:539).
Tillståndet skall innehålla de villkor som behövs för att säkerställa att
1. djurparken deltar i en eller flera av följande verksamheter beträffande de djurarter som finns i djurparken: forskning som främjar bevarandet av arterna, utbildning som ger relevanta kunskaper om bevarande av arterna, informationsutbyte om arternas bevarande samt, om det är lämpligt, uppfödning i fångenskap och återinförande av djur till ett liv i vilt tillstånd,
2. djurparken främjar utbildning av och medvetenhet hos allmänheten om bevarande av den biologiska mångfalden, särskilt genom att tillhandahålla information om de förevisade arterna och deras naturliga livsmiljöer,
3. djurhållningen i djurparken uppfyller de enskilda arternas biologiska behov och behov av bevarande, bland annat genom att djurens livsmiljöer berikas på ett artspecifikt sätt,
4. en hög standard på skötseln av djuren upprätthålls,
5. det finns ett program för förebyggande och kurativ veterinärvård samt näringstillförsel,
6. djur inte rymmer och att skadedjur och ohyra inte tar sig in utifrån, samt
7. spridning av smittsamma sjukdomar förebyggs.
Innan länsstyrelsen enligt andra stycket 1 beslutar ett villkor som innebär att en djurpark skall delta i en verksamhet som syftar till återinförande av djur till ett liv i vilt tillstånd, skall länsstyrelsen inhämta yttrande från Naturvårdsverket. Förordning (2002:241).

Krister
2008-02-22, 23:31
Det är en ny Artskyddsförordning från och med 1 januari i år.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2007:845

Hälsningar,
Krister

porphyriacus
2008-02-22, 23:32
Nu blir det mycket skrivet! :-)
Jag undrar vilken godkänd zoolog som har ställt upp på att registreras på den parken? Även veterinär är av intresse. I Sverige finns det inte så många zoologer som dessutom har 10p etologi som krävs för att bli godkänd av sjv.

H

porphyriacus
2008-02-22, 23:36
Krister: Oj. Där fick man skämmas. Jag visste inte om den nya. Givetvis har du rätt, men texten är ju mer eller mindre densamma. :oops:

H