Visa fullständig version : Ormhållning i Täby
Som föredetta Täby bo visade min far nya regler för dom som har bostadsrätt inom HSB Volten i Täby, nu får man inte ha orm överhuvudtaget för dom.
Tack Täby...
HannesArboreals
2009-09-28, 20:37
Precis som hos Gavlegårdarna, excellent!
Montivipera
2009-09-29, 07:55
Enligt hyreslagen har bostadsbolagen ingen rätt att förbjuda vissa husdjur. Det finns andra lagar som förbjuder vissa djur i bostäder men det gäller inte ormar än så länge.
Har man ormar är det bara att skriva kontrakt och flytta in. Blir det krångel vänder man sig till en jurist. Om man har en hemförsäkring med rättshjälp borde det täcka en del av kostnaderna. Medlemmar i hyresgästföreningen kan få hjälp av deras jurister. Hur den rättsliga gången ser ut vet jag inte, men jag vet att det inte finns någon möjlighet för hyresbolagen att hindra någon att äga en orm.
HannesArboreals
2009-09-29, 23:31
Tack Montivipera. Jag har vetat att det gått att kringgå detta men inte hur jag ska bära mig åt. Underlättar väldigt att veta det då jag kan komma att flytta in där med mina djur inom en snar framtid. Kommer ha ett säkerhetsrum enbart åt djuren så det vore konstigt ifall man ej kunde beviljas rätten att hålla dem.
Enligt deras hemsida påstås det att övriga boendes rädsla för ett djur man har är orsak nog att neka en att bo kvar. Dvs jag kan hävda att jag är, som min farmor var, dödsligt rädd för katter så får inte Den fiktiva, knäppa medelålderskvinnan med ett 10tal katter som kissar i trapphuset inte heller bo kvar...
Sen är det ju den evigt livade myten, skräcken om ormar som dyker upp i toaletten som INGEN ormrädd människa tycks ha undgått att höra och tro på. Det skapar väldiga problem särskilt om man håller giftormar att vinna grannarnas förtroende.
Bör man bjuda in dom på en tour i ormrummet som är rymningssäkert, larmat, skyltat, kameraövervakat, rörelsedetektorer etc i ett försök att lugna deras oro?
Vissa påstår sig ligga vaken om natten för att de är rädd att grannens orm ska dyka upp på sängkanten. Men det är nog långt ifrån alla ormrädda som är såpass psykiskt instabila men liknande oro finns hos dem alla.
Montivipera
2009-09-30, 07:49
Rädda grannar är inget enkelt problem att lösa. Om de själva inte vill bli befriade från sin rädsla så är det inte mycket att göra åt saken. Men om man lider av en fobi (dvs en sjuklig överdriven rädsla) som i ditt exempel med grannen som inte kan sova är det läge att söka vård och få behandling. Tyvärr tror många att ormfobi inte är sjukligt.
Bör man eller bör man inte låta grannarna få en rundtur? Svårt att svara på. Det beror helt på grannarna. Hysteriska grannar kan mycket väl tycka att dina säkerhetsåtgärder är för dåliga och då skulle ett besök kunna förvärra situationen. Å andra sidan är det lika troligt att de flesta grannar skulle känna trygghet i att veta att du gör allt du kan för att inga ormar skall ta sig ur terrarierna. Jag själv tror att det alltid är bättre att veta men det är samtidigt så att om dina grannar aldrig får veta att du har ormar så blir förmodligen obehaget minst för alla inblandade parter.
1. Enligt deras hemsida påstås det att övriga boendes rädsla för ett djur man har är orsak nog att neka en att bo kvar. Dvs jag kan hävda att jag är, som min farmor var, dödsligt rädd för katter så får inte Den fiktiva, knäppa medelålderskvinnan med ett 10tal katter som kissar i trapphuset inte heller bo kvar...
2. Bör man bjuda in dom på en tour i ormrummet som är rymningssäkert, larmat, skyltat, kameraövervakat, rörelsedetektorer etc i ett försök att lugna deras oro?
3. Vissa påstår sig ligga vaken om natten för att de är rädd att grannens orm ska dyka upp på sängkanten. Men det är nog långt ifrån alla ormrädda som är såpass psykiskt instabila men liknande oro finns hos dem alla.
1. Cit: "Dvs jag kan hävda att jag är, som min farmor var, dödsligt rädd för katter så får inte Den fiktiva, knäppa medelålderskvinnan med ett 10tal katter som kissar i trapphuset inte heller bo kvar..."
Exakt.. Och det verkar ju helt orimligt att du skulle få rätt, så det får säkert inte de ormrädda heller.
2. Tja.... Jag vet inte vad som är bäst. Jag hade nog varit tyst, och ev. bjudit in efter att tillståndet kommit. Annars så brukar folks nyfikna ungar kunna avdramatisera en del faktiskt. Särskilt om man har egna ungar..
3. Och... Det finns hjälp att tillgå. Problemet är inte ditt.
Prata du med SHR´s tillståndsgrupp...
Känner att även jag vill dela med mig av min börda, trots att jag varit i kontakt med bland annat Kent Nordkvist om saken.
Bor i en BRF i Söderort.
BRF`en vet inget om mitt innehav av ogiftiga djur.
Detta vill kommunen ändra på trots att jag i en skrivelse pekat på Domen i Östersunds tingsrätt.
ingenting possitivt kan komma ur att min kära förening och styrelse får reda på mina ormar. Då jag inte (Min vanliga otur) står på den bästa fot med dess ordförande sedan tidigare kan jag tänka mig hur det skulle se ut om dom fick ytterliggare vatten på hjulet till nästa kafferep.
Jag har Hittills bara Ogiftigt hemma men hade i framtiden eventuellt tänkt utöka lite med gift.
Min tanke var att jag då skulle ansöka om både goift/Ogift men jag börjar vackla nu när kommunen ska vända sig till föreningen.
Hur ska jag göra?
Ska jag köra på och ansöka om gift?
Ska jag ansöka om det jag faktiskt har och sedan när jag har tillståndet i handen komplettera med lite gift när det blir aktuellt?
Jag har under inga omständigheter lust att mörka någonting utan vill ha ordning på mina papper så att det inte finns något för föreningen att "ta på" om man ska säga så.
Nåväl, Shoot.. Fram med tankar coh funderingar. Har jag varit oklar så är det bara att skrika till så försöker jag förklara bättre.
Montivipera
2010-10-26, 22:17
Jag föreslår att du snarast möjligt söker tillstånd för de djur du redan har. Det vore bra om du kunde berätta varför kommunen vill informera grannarna. Jag gissar att det hela handlar om att de vill informera för att "skydda" dem. Det argumentet kan du lätt såga i bitar genom att förklara att din ormhållning inte på något sätt blir mer säker för att de skrämmer upp dina grannar. Däremot riskerar de att utlösa panik hos de som är rädda/fobiska vilket är ungefär lika vettigt som att tvinga en klaustrofobiker att bo i ett hus med hiss men utan trappor.
Jag ringde idag till inspektören och ifrågasatte varför man skall kontakta fastighetsägaren.
Svaret jag fick var följande:
Då du kommer att sätta för ventilation så måste vi kontakta fastighetsägaren för att säkerställa att detta är ok och att fastighetsägaren är medveten om detta.
Ja jo svarade jag, Men nu är det så att jag inte har ventilation i utrymmet, utan endast ett fönster och en dörr.
Svaret jag fick då var något i stil med att jag inte skulle skriva att jag täckt för ventiler, Vilket jag förvisso gjort (Saxade direkt ur L80)
Fast å andra sidan så kan ju ventilationen kvitta då det faktiskt inte rör sig om något annat än nät som jag då skulle satt för.
Men nu så är detta inte aktuellt då jag som sagt saknar ventilation.
Då verkar detta utrett i alla fall.
Ansökan åker in imorgon så får vi se vad som händer.
spahndrive
2010-10-27, 17:04
När det gäller denna typ av tillstånd ska man inte begära att en tjänsteman varken kan läsa eller tyda en text. I detta fall hade jag rekommenderat ddr att skriva;
"Terrarium uppfyller kraven i L80 för giftiga ormar (DFS 2005:8), dvs dessa är låsta när matning, rengöring eller annan skötsel inte sker. Ventiler och liknande öppningar är säkrade och dörrar och fönster hålls stängda. "
Tydligt är alltså att de i ansökan är skrivet att tillståndsansökaren uppfyller kraven i gällande regelverk och att han sedan räknar upp vilka dessa är. Hur man sedan från kommunens sida kan få detta till att det finns ventiler i rummet, att Ddr "pluggat" vissa delar av ventilationen och att detta i sin tur påverkar resten av fastigheten och man av denna anledningen behöver kontakta fastighetsägaren. Denna kristallklara tolkning gör man alltså utan att ha gjort ett hembesök.
Det ska också tilläggas att man i tidigare mail hänvisar till;
"På den punkten ser vi ingen anledning att frångå våra rutiner."
Man kommer även med andra dumheter som t.ex.
"När det gäller giftormarna kommer vi att behöva veta mer om förvaring etc. Delar av det kan säkert besvaras vid en inspektion."
Detta behöver man visst inte, man vet redan allt som man i grund behöver veta, dvs att regelverket följs och vid inspektionen kontrolleras att lokalen verkligen är rymningssäker. Man kontrollerar även t.ex. att personen i fråga uppfyller kunskapskraven i miljöbalken. Här kan man alltså t.ex. kräva att någon intygar att man har de kunskaper som krävs för att sköta giftormar. Detta är en av de få gånger man faktiskt kan avslå en ansökan. Man försökte med dessa en av gångerna i Valbo, då var dock problemet att man överhuvudtaget inte diskuterat detta vid ansökan utan man försökte använda detta som ett argument i den överklagan som gjordes till MD.
Nu är pappret inlämnat med tillägg:
"Ventiler och liknande öppningar finns ej i lokalen där reptiler hålls (varvid fastighetsägare ej bör kontaktas)"
Håller kommunerna alltid på och är dryga och jobbiga?
I mitt fall verkar det så i alla fall.
Usch fyfan..
Snudd på så man ger upp giftet bara för att slippa livet som troligen kommer att bli med det..
spahndrive
2010-11-03, 22:24
Det är lite olika mellan olika kommuner, vissa drar saker i långbänk, vissa har inga krav alls (inte ens tillståndskrav) och vissa bryr sig inte om att utreda utan avslår av principskäl. I ditt fall är det långbänk och jag har inte en aning om varför de håller på med de dumheter de sysslar med. Om man nu inte anser att personen i fråga måste ange vilka arter man tänker hålla så varför i all friden vill man veta om du ska ha ungar på dem?
Bit ihop ddr!
Kämpa på för dig själv och resten av oss i hobbyn. Du verkar ju ha gott stöd av SHR.
Många tummar hålls för dig!
Mvh Henke
Tack för uppmuntrande ord..
Spahndrive gör ett hästjobb med att sköta min talan mot kommunen.
Det är lätt att man ger upp när dom ska ha massa papper hit och kräver än det ena och det andra.
Men med hjälp av eldsjälar som tillståndsgruppen så får dom nog problem att sätta sig på individen i Herpvärlden i alla fall.
TACK för det tillståndsgruppen.
På Tisdag är inspektion inbokad.
Håll tummarna för att dom inte dummar sig en massa..
Dom bör inte ha nåt att säga om terrarierna i alla fall med tanke på att jag kör Herptek rakt igenom.
Nu ska det bara städas i ordning därinne.
spahndrive
2010-11-12, 19:38
Se till att dörren är låst intill rummet när de kommer.
Se till att det inte finns några glipor vid tröskel, lister osv.
Se till att det inte finns massa skräp på golvet.
Ska jag ha skylten som anger "Giftorm jada jada" på dörren även fast jag inte hyser några ännu?
spahndrive
2010-11-14, 00:06
Nej, men jag skulle haft en skylt (gör den själv i t.ex. word) och visa hur du hade tänkt. Sätter du upp den innan du har gift blir det antagligen samma diskussion som den om ventilerna.
Lycka till på Tisdag och uppdatera gärna här om hur dom betedde sig och vad dom sa.
Jag har redan köpt en skylt på mässan idag. Priset var inte högt så jag kunde lika gärna slå till.
Jag skiter i att sätta upp den utan visar bara hur den ser ut och var den ska sitta istället då.
Jag införskaffade även i ett par terrarielås som jag för Demo ska ha på en tom burk.
Till de ogiftiga ska jag fixa haspar som funkar som "Lås"
Underbart!
Nu är inspektionen klar och den gick helt enligt plan.
Dom hade inget att invända och ansåg att lokalen och mina säkerhetsåtgärder såg bra ut.
Tillstånd skrivs imorgon och jag får det förhoppningsvis på fredag!
Tillståndet gäller för 10 Snok, 10 Boa, 10 pyton , 10 Giftsnok och 10 huggormar.
Lycka som i en liten ask..
Tack tillståndsgruppen och speciellt tack till dig Spahndrive, För all tid du lagt ner!
Härligt att höra! Imponerad av er insats.
Hur ställer sig såna här tillstånd ifall du skulle få ungar på någon art? Blir det undantag då under tiden man har ungarna eller måste man utöka tillståndet?
/M
Det har jag faktiskt ingen aning om.
det var en bra fråga.
spahndrive
2010-11-16, 12:02
Avvakta och se vad det står i tillståndet först.
Tarantula
2010-11-16, 13:25
va skoj! grattis!
Varför i helvete ska saker gå enkelt för?
Har inte fått tillståndet ännu, så jag ringde ner och fick svaret att tillståndet skrivs i detta nu MEN det har skett vissa förändringar trots våran muntliga överenskommelse.
Nu ska jag maila in alla förändringar i beståndet samt inkomma med en ny ansökan.
"Men detta kommer ju kosta pengar varje gång" sa jag.
-Ja men det blir inte så farligt, Nu har vi ju gjort hembesök.
Fick jag till svar.
Nåväl, Jag skulle få ett mail om vårt telefonsamtal under eftermiddagen.
To be continued...
Tarantula
2010-11-19, 15:06
Känner igen det där...