handdator

Visa fullständig version : Fältherpare eller terrariehobbyist?

Montivipera
2010-10-13, 08:44
I en tråd om SHRs låga medlemsantal och tidningen snoken ställdes frågan om svenska herpetologer är uppdelade i två läger, fältherparna och terrariehobbyisterna. För att försöka få reda på hur det ligger till kör vi en omröstning.

Lägg märke till hur frågorna är formulerade. Jag är medveten om att fältsäsongen är kort jämfört med "terrariesäsongen" och att det tyvärr är dyrt att resa till andra länder för att fältherpa. Dessa fakta innebär troligen att även de mest fanatiska fältherpetologerna lägger en relativt sett ganska liten del av sin tid på fältherpetologi. Därför har jag för att få en så korrekt bild av verkligheten som möjligt valt att vikta intresset för fältherptetologi mot tiden folk lägger ner på sina terrariedjur och vice versa. Det är alltså intresset som är det centrala i frågeställningen och inte den relativa tiden man lägger ner eftersom man inte nödvändigtvis lägger mest tid på det man är mest intresserad av.

Stefan Jr
2010-10-13, 08:59
Det var inte helt enkelt - en lätt övervikt åt terraristik för egen del. Lägger ju onekligen mer tid på det.

Men så är det väl för de flesta av oss (?), nån övervikt åt det ena eller andra hållet. Men å andra sidan, att båda intressena är hyfsat starka vet vi ju alla. Ska bli intressant att se just de två yttersta alternativen, eller ska man säga de tre i mitten. :wink:

Montivipera
2010-10-13, 09:51
Stefan: Se ovan, jag har lagt till en förklaring om hur och varför jag formulerat frågorna som jag gjort.

För min egen del är jag numera mer intresserad av fältherpetologi än av terrariehållning men sammantaget så lägger jag ändå minst lika mycket tid på mina terrariedjur som jag gör på fältherpetologi. Jag förstår att jämförelsen blir lite knepig men jag kunde inte komma på något bättre och mer rättvisande sätt att göra jämförelsen.

Stefan Jr
2010-10-13, 10:18
Jag är medveten om att fältsäsongen är kort jämfört med "terrariesäsongen" och att det tyvärr är dyrt att resa till andra länder för att fältherpa. Dessa fakta innebär troligen att även de mest fanatiska fältherpetologerna lägger en relativt sett ganska liten del av sin tid på fältherpetologi.

Du är ju rena tankeläsaren. :wink:

Med din "nya" förklaring skulle jag valt mitt i. Intresset finns där men tyvärr inte möjligheterna (i samma utsträckning).

Finns det edit-funktion på röstning? :lol:

_dannemannen_
2010-10-13, 18:44
Jag är nog lite av en 50/50 människa. Men ska sanningen fram så hade jag gärna lagt mycket mer tid och energi i fält och mindre i glasburken.

Mvh D

Montivipera
2010-10-13, 21:10
Kul att så många röstar! Fortsätt gärna!

Danne: Medhåll.

Montivipera
2010-10-27, 10:49
Bumpar tråden. Kom igen, rösta så att vi får ett underlag som säger något!

Natrix
2010-10-29, 18:22
Kul och intressant tråd. I mitt fall lägger jag nog ner mer tid på fält än terrarieverksamhet men är lika intresserad av båda men mitt jobb med resande tillåter inte några stora samlingar av terrariedjur. Den här omröstningen mäter med rätta intresset snarare än tid spenderad på de olika aspekterna av hobbyn.

huggorm
2010-10-30, 08:26
Fält är mitt huvudintresse, men även terrariebiten intresserar mig. Så alternativ 2 blev det.

lydhagen
2010-11-01, 22:45
Terrariebiten är mitt huvudintresse.

spindeln
2011-02-13, 12:01
tjena!
hehe va ett tag sen någon skrev sååå lyfter upp den igen :)
jag valde både fält o terrarier , snart börjar den tiden på året som e bäst :) järva fältet o kolla ormar :) ta med lill grabben o kolla runt!

mvh jonas