handdator

Visa fullständig version : Paramyxo

JohanS
2011-03-10, 16:25
Viruset har bekräftats på Zhaoermia mangshanensis från Tropical creatures.

/J

ddr
2011-03-10, 18:07
Källa?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

_dannemannen_
2011-03-10, 18:10
Ofan. Där ser man. Var iofs väntat att skiten skulle dyka upp förr eller senare antar jag. Var ju mycket snack om sjuka Zhaoermia på Venomland för lite sen. Mins dock inte exakt vad det var för skit på de djuren.

Mvh D

_dannemannen_
2011-03-10, 18:16
Här är tråden jag pratade om ovan:
Deaths with chinese import animals zhaoermia mangshanensis (http://www.venomland.net/t3407-deaths-with-chinese-import-animals-zhaoermia-mangshanensis)

Mvh D

PittoresktMangel
2011-03-10, 18:48
Jag skulle liksom Robert vilja ha en källa på det här.

Mvh, Ludvig.

JohanS
2011-03-10, 18:55
Vill inte säga mer än att det är en svensk EAZA-ansluten djurpark som köpt djur av TC och fått positiva provsvar. Ni kan välja att tro mig eller skita i det. JP lär snart ge sin sida av historien via Hasse B:s konto.

/J

JohanS
2011-03-10, 19:23
För er som vill veta mer om paramyxo:
http://www.eaza.net/activities/tdfactsheets/047%20Paramyxovirus%20Infection%20%28Ophidian%29.d oc.pdf
http://www.vetmed.ufl.edu/college/departments/sacs/research/OphidianParamyxovirus.html
/J

Krister
2011-03-10, 20:08
Surprise!
--
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Tarantula
2011-03-10, 20:16
När har de sjuka djuren importerats/sålts?

hasseb
2011-03-10, 20:56
Du kan vara lugn johan då varken du eller han har mitt lösen. Förhoppningsvis

JohanS
2011-03-10, 21:05
Du kan vara lugn johan då varken du eller han har mitt lösen. Förhoppningsvis

Det är ingenting jag är orolig över.

Eftersom ni är vänner kanske du kan ta och be om en kommentar?

/J

Bearo
2011-03-10, 21:10
Har det sålts många i Sverige då?

mkv
2011-03-10, 21:14

Problemet är inte bara individer av just arten i topic. Tropical creatures handlar med en hel del djur och många av dessa har nog sålts just i sverige.
Får hoppas på att spridningen inte är/blir omfattande.

/M

JohanS
2011-03-10, 21:15

Det är ganska irrelevant. Frågan är snarare hur det är beskaffat med alla andra djur i TC:s samling. Jag har svårt att tro de har en fungerande karantän och framförallt kunskap om sjukdomar och smittskydd.

/J

Bearo
2011-03-10, 21:23
Sant, tänkte inte på det.. men jag är ändå nyfiken på hur många som har denna arten i Sverige. Kanske lite OT.

Herptomax
2011-03-10, 22:06
Älskar alla påhopp på forum...överväger starkt att sluta hänga på forum p.g.a alla trista attityder.
Kvittar vilken tråd man börjar läsa så börjar folk kasta skit :(

JohanS
2011-03-10, 22:08
Älskar alla påhopp på forum...överväger starkt att sluta hänga på forum p.g.a alla trista attityder.
Kvittar vilken tråd man börjar läsa så börjar folk kasta skit

På vilket sätt är det här skitkastning? Tycker du inte att det finns att visst allmänintresse att de säljer ormar smittade med paramyxo?

Låt mig gissa att du är en av JP:s kunder.

/J

Herptomax
2011-03-10, 22:21
På vilket sätt är det här skitkastning? Tycker du inte att det finns att visst allmänintresse att de säljer ormar smittade med paramyxo?

Låt mig gissa att du är en av JP:s kunder.

/J

Nix har aldrig handlat av JP. Bara träffat honom en gång och då sa vi bara hej.
Men typ kommentarer som "surprise" och bara allmäna saker man lägger som underbetoning på sina meddelanden. inte bara i trådar om Jp om det var vad du trodde jag menade. Menade i forum överlag...

Daniel81
2011-03-10, 22:21
Exakt, det är väl en välgärning att informera om att smitta påträffats och hur man kan få det till att vara påhopp övergår mitt förstånd??

Mvh

Daniel

ddr
2011-03-10, 22:33
Jag är beredd att lägga mig i här och skärpa upp tonen lite.
Som det ser ut nu vet vi för lite. och inget alls från JP själv.
Kanske har han en fungerande karantän? kanske har han inte sålt några djur i Sverige.
Hur illa man än tycker om nån så ska man hålla sig till sanningen och undvika pajkastning.

JohanS
2011-03-10, 22:37
Kanske har han en fungerande karantän?

Då säljer man inte djuren samma vecka men får hem dem.

Hur illa man än tycker om nån så ska man hålla sig till sanningen

Är det någon här som inte håller sig till sanningen? Det finns personer som jobbar på djurparken här på sidan. De kanske har lust att kommentera?
JP:s kompisar/kompanjoner finns även de här på sidan. En kommentar?

/J

Herptomax
2011-03-10, 22:38
Exakt, det är väl en välgärning att informera om att smitta påträffats och hur man kan få det till att vara påhopp övergår mitt förstånd??

Mvh

Daniel

Menade som sagt inte att påpekandet av smittan var påhopp utan kommentarer som "surprise" och sånt.

Mickej
2011-03-10, 22:45
Johan är väl bannad från forumet så en kommentar här kommer nog dröja...

_dannemannen_
2011-03-10, 22:47
Det är bara att läsa tråden på Venomland.... Det är som sagt inte 100 kineser som exporterar, så att JP kan ha fått djur i från samma källa som de i Venomland tråden är ju inte helt otänkbart.

Men som sagt jag spekulerar ju bara ;-)

Mvh D

JohanS
2011-03-10, 22:48
Johan är väl bannad från forumet så en kommentar här kommer nog dröja...

Vill han kommentera kan han ta det via Hasse B tex.

/J

Mickej
2011-03-10, 22:57
Vill han kommentera kan han ta det via Hasse B tex.

/J

Skulle vara intressant att höra en kommentar från dom som nu drabbats med eftersom du säger att du finns här på forumet. Deras historia är ju mer intressant än TC´s.

Tarantula
2011-03-10, 23:20
tycker det inte borde vara svårt att lägga fram svart på vitt om detta är sant.

Mickej
2011-03-10, 23:31
Nej eller hur Niklas, djurparken har ju inget att skämmas för.

huggorm
2011-03-11, 00:15
Då säljer man inte djuren samma vecka men får hem dem.

Är det någon här som inte håller sig till sanningen? Det finns personer som jobbar på djurparken här på sidan. De kanske har lust att kommentera?
JP:s kompisar/kompanjoner finns även de här på sidan. En kommentar?

/J

Påhopp? Nej knappast. Det var ingen överraskning att djuren visade sig vara sjuka, sånt som händer när man köper från suspekta djurhandlare i Asien!

huggorm
2011-03-11, 00:15
Nej eller hur Niklas, djurparken har ju inget att skämmas för.

jo i detta fall har de faktiskt det.

JohanS
2011-03-11, 00:57
tycker det inte borde vara svårt att lägga fram svart på vitt om detta är sant.

Jag tänker inte outa vare sig min källa eller djurparken. Det viktiga just nu är att stoppa spridningen och det gör man genom att sluta handla av JP/TC.

Som jag skrev förut står det var man fritt att välja om man vill tro på det eller inte. Tiden kommer visa vad som är sant.

/J

Pandinus
2011-03-11, 01:06
Inlägg raderat, användare bannlyst.

Mickej
2011-03-11, 06:38
jo i detta fall har de faktiskt det.

Lennart, det påstås ju vara så att dom köpt sjuka djur. Dom borde ju ha lika stor anledning att komma med en kommentar som säljaren i det här fallet.
Jag tyckar faktiskt bara synd om dom om detta skulle stämma.

Mickej
2011-03-11, 06:39
Sicken dåre!

Haha är det TC's officiella ståndpunkt Micke?

Mickej
2011-03-11, 07:35
Jag tänker inte outa vare sig min källa eller djurparken. Det viktiga just nu är att stoppa spridningen och det gör man genom att sluta handla av JP/TC.

Som jag skrev förut står det var man fritt att välja om man vill tro på det eller inte. Tiden kommer visa vad som är sant

/J

isåfall kan man ju kalla det här rent förtal.

Pandinus
2011-03-11, 07:36
Inlägg raderat, användare bannlyst.

Daniel78
2011-03-11, 07:41
Ligger annonser uppe på repti. Hoppas verkligen att den här djurhandlaren inte fortsätter att sälja djur nu.

//Daniel

mkv
2011-03-11, 08:37

Det skulle vara intressant om personer som jobbar på djurparken i fråga kunde träda fram och komma med mer information.

I övrigt vill jag uppmana alla till att hålla sig till topic och läsa igenom reglerna (http://www.crotalus.se/threads/12-Regler) en gång extra.

/M

PittoresktMangel
2011-03-11, 08:39

Som jag skrev förut står det var man fritt att välja om man vill tro på det eller inte. Tiden kommer visa vad som är sant.

/J

Fast då har inte dina uppgifter något som helst värde. Varför fortsätter trådens ens när den bygger på noll och ingenting?

Mvh, Ludvig.

JohanS
2011-03-11, 09:43
Svenska djurparker är skyldiga att journalföra den här typen av händelser. Det är fritt fram för de som tvivlar på informationen att börja fråga runt hos landets Länsstyrelser.

/J

Mickej
2011-03-11, 10:03
Varför Johan, du hade ju inga problem att berätta om att det var TC som sålt djuren, ska man berätta sanningen ska man berätta hela sanningen inte de delar som man gillar bäst.

JohanS
2011-03-11, 10:11
Jag anser inte att det är köparens ansvar i det här fallet. De har gjort det de skulle genom att karantäna djuren och scanna efter sjuktdommar. Eftersom TC är en kommersiell verksammhet anser jag att de ska ha alla tillstånd som myndigheterna kräver. De ska dessutom se till att de djur de säljer är friska och har kommit in i sverige på laglig väg.

/J

Rille
2011-03-11, 10:12
Varför Johan, du hade ju inga problem att berätta om att det var TC som sålt djuren, ska man berätta sanningen ska man berätta hela sanningen inte de delar som man gillar bäst.

Är det någon/några fler än JP/TC som sålt djur av arten i fråga i Sverige på sistonde? Inte vad jag sett iaf, detta gör ju att det inte är särskilt svårt att veta varifrån de kommer.

Rille

Mickej
2011-03-11, 10:25
Jag anser inte att det är köparens ansvar i det här fallet. De har gjort det de skulle genom att karantäna djuren och scanna efter sjuktdommar. Eftersom TC är en kommersiell verksammhet anser jag att de ska ha alla tillstånd som myndigheterna kräver. De ska dessutom se till att de djur de säljer är friska och har kommit in i sverige på laglig väg.

/J

Nej såklart Johan, vem klandrar köparen jag tyckar bara synd om dom om detta skulle sprida sig till andra djur i deras utställning.
Det skulle ju dock sudda ut alla tvivel om dom skulle komma med en kommentar och kanske visa resultaten dom fick tillbaks från vetrinär.

@Rille, nej det är det nog inte men varför vägra "outa" källa och den drabbade när man glatt slänger ut säljaren. En säljare som dom flesta enkelt hade kunnat räkna ut själva.

JohanS
2011-03-11, 11:40
Alla är inte lika klipska som Rille och handeln fortsätter om man inte outar säljaren.
/J

Mickej
2011-03-11, 11:43
Möjligt men det osar ändå "personliga konflikter" runt hela tråden.

Tjabo
2011-03-11, 12:07
De ska dessutom se till att de djur de säljer är friska .

/J

Ska detta gälla alla säljare ? Eller bara JP/TC?Det kommer bli ont om säljare på alla mässor och forum om detta gäller alla. Djurpriserna kommer skjuta i höjden då man måste skicka iväg prover på analys från alla djur.
Undrar om alla kommersiella djursäljare gör detta som du anser att alla ska göra.
Håller med Mickej här , det luktar personlig vendetta och smutskastning.

Med vänliga hälsningar Jimmy som inte köpt djur av JP/TC

_dannemannen_
2011-03-11, 13:01
Ska detta gälla alla säljare ? Eller bara JP/TC?Det kommer bli ont om säljare på alla mässor och forum om detta gäller alla. Djurpriserna kommer skjuta i höjden då man måste skicka iväg prover på analys från alla djur.
Undrar om alla kommersiella djursäljare gör detta som du anser att alla ska göra.
Håller med Mickej här , det luktar personlig vendetta och smutskastning.

Med vänliga hälsningar Jimmy som inte köpt djur av JP/TC

JA det ska gälla alla !

Förstår inte varför priset på ett visst djur är så in i helvete avgörande för många. Är det inte fan så mycket viktigare att se till att det man köper är friska och krya djur ?!? Spara lite längre och var mer kritisk till vad som erbjuds. Hur svårt kan det va ?

Som säljare ska man kunna garantera friska djur. Kan inte säljaren göra det när jag är intresserad så avstår jag hellre affären. Om det skulle finnas tvivel har åtminstone inte jag några problem att be om att få djuret testas innan jag gör en affär. Går säljaren inte med på detta så avstår jag hellre affären.

Man får själv göra sin egna bedömning om säljaren och de djur man är intresserad av. Vill man riskera sina övriga djurs hälsa för att man chansar ?!? Jag är iaf inte speciellt intresserad av att få in något skit hos mina djur.

Som i fallet med Paramyxo så är det svårt att hitta vid undersökningar så att utöva bra karantän är A och O. Tyvärr verkar inte alla praktisera detta. Gör men det så slipper man få tråkiga överraskningar hos sina friska och fungerande djur.

Sen att varna andra för tvivelaktiga djur och säljare kan jag inte se nått problem med. Det är fortfarande en själv som avgör vad man vill ta åt sig eller inte.

Happy Herping

/D

Tjabo
2011-03-11, 13:23
Så alla djur du sålt/kommer sälja alternativt köpt/kommer att köpa är analyserade på blodprov osv ? Så dom är 110% helt fria från virus och bakterier osv?

Vet att jag överdriver nu , men det är ju detta som krävs av just JP/TC nu. Ska man vara RIKTIGT omöjlig så borde man testa/analysera sina egna djure så fort man vart hemma hos någon annan med djur då man KAN ha fört smittan vidare ifall deras djur bär på nått virus.

Jag överdriver detta till ironi jag vet. Men kraven som ställs är orimliga. Klart man ska sälja "friska" djur. Men det enda jag kan göra är ju att se på djuret och av egen bedömning hoppas att djuret är friskt när man säljer det. Att skicka prover på analys osv är i mina ögon orimligt.

_dannemannen_
2011-03-11, 13:37
@Tjabo..

Självklart är alla djur jag sålt/säljer friska och om köparen inte tar mig på orden är det fullt ok att begära att djuret testas JA. På min eller köparens bekostnad efter vad man kommit överens om.

Jag skrev inte att alla mina djur testas per automatik innan försäljning. Då jag enbart har fullt friska djur hemma så ska detta inte behövas, men.... om det är krav från köparen så är det helt okej att begära en sådan sak ja...

Vad det gäller införskaffning så har jag redan redogjort för hur jag gör.

Så om du personligen tycker det är tillräckligt att titta på ett djur och bedömer att det är friskt och kan föras in i din befintliga "samling" så är det ditt sätt att hantera det hela. Jag hoppas dock att du praktiserar god karantän och inte introducerar icke karantänade djur.

Oavsett vad så tycker jag att man alltid ska sätta nyinförskaffade djur i karantän. Tror inte jag behöver förtydliga varför....

Mvh D

Tjabo
2011-03-11, 13:43
Du säger att alla dina djur är friska. Jag betvivlar dig inte alls då jag inte vet vem du är. Men genom att säga att dina djur är friska MÅSTE dom väl ha blivit testade ? Om dom inte blivit det så har du inte en aning om dom är det eller inte eller hur? Då blir det bara ett antagande precis som jag sa.

Även om inte djuren dör så betyder det inte att djuren är 100% friska .

_dannemannen_
2011-03-11, 13:45
@Tjabo !

Vad skrev jag när det gällde införskaffning ?? Titta på det så har du svaret..

Mvh D

_dannemannen_
2011-03-11, 13:51
Jag förtydligar mitt inlägg ovan.

Alla djur går i karantän i 1 år, finns det indikationer på att något är galet testas djuret i fråga. Misstänker jag något utan att ha sett någon symptom så testas djuret.

Alla som tvivlar på att de köper friska djur från mig har som tidigare sagt alla möjlighet att få det utträtt och praktiserar köparen i sin tur god karantän så ska inga tråkiga överraskningar uppstå.

Är det tillräckligt tydligt ?

Mvh D

Tjabo
2011-03-11, 13:52
Jag läste och förstod det du skrev. MEN. Bara för att djuret verkar må bra och fungera jättebra betyder det inte att dom är 110% friska.
Hur många fall finns det inte där djur bara dött efter att ägaren haft dom i x-antal år "utan anledning"?
För att få reda på orsaken är det analyser och biopsier som gäller.

Jag kanske skriver på ett konstigt sätt eller så men jag verkar ha svårt att få min poäng att gå fram.

_dannemannen_
2011-03-11, 14:01
@ Tjabo !

Avlidna djur som dött utan uppenbar anledning skickas iväg för obduktion givetvis, det går hand i hand med hur jag hanterar djuren i övrigt. Glömde att nämna detta tidigare.

Nu har vi snöat off topic tillräckligt. Ber alla om ursäkt för detta så on topic tack...

Mvh D

Daniel78
2011-03-11, 14:05
Men det är stor skillnad på en privatperson som säljer ett mindre antal djur under ett år, mycket av det är säkert egen avkomma. Här handlar det om en person som driver djurhandel i rent syfte att tjäna pengar. Djuren hinner knappt komma in till Sverige fören dom är till salu, så obligatoriska kontroller kanske inte vore så dumt om vi vill slippa diverse sjukdomar och skit i våra samlingar. En annan sak man kan göra är att vänta och själv hitta en uppfödare, så slipper vi ha djur som lider i onödan.

JohanS
2011-03-11, 14:09
Till saken hör att JP saknar de tillstånd han behöver för att bedriva sin verksamhet. Han ansökte om §16-tillstånd i september men drog tillbaks ansökan med motiveringen att han inte handlar kommersiellt med djur.

/J

Mickej
2011-03-11, 15:12
Till saken hör att JP saknar de tillstånd han behöver för att bedriva sin verksamhet. Han ansökte om §16-tillstånd i september men drog tillbaks ansökan med motiveringen att han inte handlar kommersiellt med djur.

/J

off-topic?

Alexander
2011-03-11, 17:23
Tycker att tråden ska tas bort om ingen kan lägga fram riktiga bevis på att de som skrivs stämmer.

Floyd_77
2011-03-11, 18:16
Ja rykten och pajkastning är ju inte så kul. Så länge inte fakta och bevis kan presenteras är det väl bättre att ligga lågt. Skriv nåt kul istället.

Packe
2011-03-11, 20:39
Det är ju alltid tragiskt när något sånt här händer oavsett vem det handlar om.
Om någon av mina vänner hade drabbats av paramyxo i sin samling hade jag beklagat det olyckliga. Om de däremot, efter att ha fått ett positivt testsvar, börjar sälja djur (eller som i detta fall fortsätta sälja) hade jag nog påtalat det olämpliga för de och "outat" de och varnat andra vänner. Efter ett sådant här testsvar är det väldigt oansvarigt att inte isolera anläggningen tills man är säker på att övriga djur är friska. Eller så saknar man helt enkelt kunskap om hur pass allvarligt detta virus är.
Att vissa upplever att det blir dålig stämning är naturligtvis tråkigt men i detta fall högst nödvändigt så länge annonserna ligger kvar. Därför tycker jag att tråden bör få ligga kvar, roligt kan vi ha i övriga trådar.

Mvh Patrik

Tjabo
2011-03-11, 20:55
Vissa verkar veta mer än andra.
Lägg fram konkret fakta så slipper vi alla spekulationer.
Det är ju bara rykten tills nått vettigt kommer fram.

Hoppas djuren klarar sig om detta stämmer och att det inte sprids vidare.

Andreas
2011-03-11, 21:23
Är det som Aftonbladet skriver bara rykten tills källan avslöjats?

Jag har ingen aning om hur isolerat TC hanterar sina köp och slängdjur i förhållande till sin permanenta samling. Med lite tur har väl dessa smittade djur inte kommit i kontakt med några andra djur så att man bara har dem som köpt djur från just den sändningen att kontakta för att omedelbart strikt isolera de djur som kom i sändningen samt de djur de kommit i kontakt med. Jag vet inte när dessa djur kom in men om jag förstått det hela rätt var det inte så länge sedan. Det är väl även bara ett fåtal personer som lägger upp pengar och köper denna art så det kan ju inte vara jättemånga som köpt av dem.
Om man bara sköter detta på rätt sätt och karantänsätter och provtar de djur som kan misstänkas ha smitta behöver det inte innebära en katastrof, slarvar man och det läcker ut djur som på ett eller annat sätt varit i kontakt med sändningen kan det innebära något tragiskt för hela giftormssverige, svenska herpare är ju dessvärre inte kända för sin enormt seriösa karantänshållning så sådana här grejer kan alltid sluta tråkigt.

/A

Packe
2011-03-12, 00:59
Vet inte om jag hänger med här.
Vad är det för spekulationer? Rykten? Visste inte att något var oklart. Trodde alla var på det klara med vem säljaren är och att ett djur testats positivt för paramyxo. Det räcker väl för att det ska vara allvarligt?
Är det någon som tvivlar på något så finns ju som sagt uppgifterna hos länsstyrelsen.

Mvh Patrik

Andreas
2011-03-12, 08:51
Hoppas djuren klarar sig om detta stämmer och att det inte sprids vidare.

Hur menar du här? Vi får väl innerligt hoppas att alla smittade och misstänkt smittade djur avlivas och destrueras bums!

/A

pettersson
2011-03-12, 11:04
Hmm. Jag tycker att det är märkligt att det blir ett fasligt liv över att säljaren blir utpekad.
Vore det tvärt om skulle jag förstå. Men det är tydligt att viruset inte tas på allvar. Paramyxo är om jag förstått saken rätt
ett direkt hot mot samtliga Viperider. I Sverige finns det ganska många som pysslar med just Viperor och jag hoppas innerligt att ingen
av mina Vipera älskande vänner drabbas. Nu tror jag inte att det är någon större fara i nuläget, då jag tvivlar på att någon av dem skulle köpa djur av TC.
Men om jag förstått Paramyxo kan det ligga latent under en ganska lång tid. Men om A köper av TC och får ungar alt. smitta i samlingen och sedan säljer ungarna
så finns risken att det sprids, rätta mig om jag har fel...

//Håkan

pettersson
2011-03-12, 11:22
Jag hann tyvärr inte se vad JP svarade via sitt nya nick Pandinus. Men bannad eller inte... jag skulle vilja höra vad han har att säga om det faktum att Paramyxo finns i hans samling (privat eller bara till försäljning vet jag inte).
Jag skulle också vilja veta vad han tänker göra åt det?
Hur hans karantän förfarande ser ut?

Kanske kan han svara på detta via ombud, det finns ju folk som uppenbarligen handlat med TC och tycker att det är helt ok. Kanske kan någon av dessa
tala om hur de upplever saken.
Nu har jag dessutom läst att Paramyxo inte bara drabbar Viperider utan har hittats i allt från colubrider, elapider, pyton och boiider...
Så ingen är säker... Tråkigt

Stefan Jr
2011-03-12, 12:19
Minst sagt märkligt fokus det varit i denna tråd.

Paramyxo har konstaterats. Drabbad har får svar ifrån analys. Johan i sin tur är budbärare av ett minst sagt viktigt meddelande.

Att några i det här läget lägger all energi på att rikta fokus bort ifrån paramyxo (och potentiell spridare) och istället på offer och budbärare (samt annat irrelevant) är fullkomligt obegripligt. Jag hoppas verkligen att de som ligger i riskzonen litar på Johan S. ord och ingen eller inget annat.

Jag har själv sett vad denna typ av virus kan ställa till med. Och har dessutom gjort mig mindre populär med en vän när jag insisterade på att inga av hans djur under några som helst omständigheter fick lämna hans anläggning. Han höll inte med och då återstod tyvärr endast en sak. Att varna andra.

Rille
2011-03-12, 13:27
Man undrar ju varför vederbörande gjort tillägget "för en väns räkning" i sin annons på den andra sidan...
Man kan ju iofs räkna ut vem vännen är efter att ögnat igenom listan, då denne brukar ha åtminstonde hälften av djuren på listan till salu på en mer eller mindre reguljär basis.
Är det ett sätt att "två" sig från paramyxo "anklagelserna" eller är det för att myndigheterna börjat rota i hur någon "icke komersiellhandlare" kan ha sådana kvantiteter till salu...?

Skumt sa räven... ;)

Rille

Rille
2011-03-12, 13:38
Minst sagt märkligt fokus det varit i denna tråd.

Paramyxo har konstaterats. Drabbad har får svar ifrån analys. Johan i sin tur är budbärare av ett minst sagt viktigt meddelande.

Att några i det här läget lägger all energi på att rikta fokus bort ifrån paramyxo (och potentiell spridare) och istället på offer och budbärare (samt annat irrelevant) är fullkomligt obegripligt. Jag hoppas verkligen att de som ligger i riskzonen litar på Johan S. ord och ingen eller inget annat.

ORD!

Peter Magnusson
2011-03-12, 16:54
släpp in verderbörande så en förklaring kanske ges?

Peter Magnusson
2011-03-12, 16:57
Tycker de är lite konstigt att detta tas upp just nu. men när en viss person som sålde atheris s och många djur dog så va de inte nån som sa nåt.
vill påpeka att jag inte hålller nån om ryggen, men verkar som att de är lite personligt detta. har jag fel?

Andreas
2011-03-12, 17:41
Skickades någon av de Atherisar som dog på obduktion så man kunde fastställa dödsorsak?

Packe
2011-03-12, 17:42
Peter;
Jag känner inte till någon historia om sjuka Atherisar. Kan personligen bara hänvisa i mitt tidigare inlägg, skiter i vem det är. Om någon säljer sjuka djur i allmänhet och eventuellt paramyxodjur i synnerhet så anser jag att den personen ska "outas". Samma sak hävdas av andra i tråden. Förstår inte hur man hakar upp sig på personfrågan i en så här pass allvarlig händelse.

/Patrik

Rille
2011-03-12, 17:57
Tycker de är lite konstigt att detta tas upp just nu. men när en viss person som sålde atheris s och många djur dog så va de inte nån som sa nåt.
vill påpeka att jag inte hålller nån om ryggen, men verkar som att de är lite personligt detta. har jag fel?

Är på Packes linje här, inte hört om detta. Upplys oss gärna.
Anser för övrigt som dom flesta här att Paramyxo och varningar därom är intressantare än att skydda folk från att "hängas ut".

Lite "kul" att se att det är i stort sett samma folk som "kliver fram" här som i tråden "fulsäljare utkastad från Expo-Syd"...
Lojalitet å att hålla en kompis om ryggen bör premieras i stort sett i alla fall.
Dock inte då det rör sig om ett virus som kan slå ut hela samlingar hos folk.

Inget som någon vinner på direkt....

Rille

Peter Magnusson
2011-03-12, 20:43
Ska ta reda på dödsorsakerna. x antal djur skickades på obduktion. återkommer med besked.

Mickej
2011-03-13, 01:48
Skickades någon av de Atherisar som dog på obduktion så man kunde fastställa dödsorsak?

En finsk kille vid namn Kristian moisander gjorde en ganska så grundlig utredning och spårning av flera djur, bla tillsammans med två amerikanska uppfödare av atheris, han skrev en tråd om det på arborealvipers ett forum som tyvärr inte längre finns kvar så jag vet inte riktigt vart du skall kunna läsa mer om det Andreas.

Mickej
2011-03-13, 02:20
*dubbelpost*

Peter Magnusson
2011-03-13, 07:16
Precis christian jag försöker få tag i..

Packe
2011-03-13, 09:01
Jag är inte alls insatt i Atheris historien men det ni vill ha sagt med den är att om det nu är så att någon sålt sjuka Atherisar trots att personen ifråga visste att de var sjuka så skulle man inte avslöjat det då heller? För att inte riskera att det framstår som ett personangrepp?
Om någon nu medvetet sålt sjuka Atherisar utan att det blivit allmänt känt tycker jag att det är synd att ingen valde att gå ut med det och varna andra potentiella köpare.

Hur tycker ni att ett sånt här testresultat ska hanteras?

För min del spelar det ingen roll, jag själv eller folk jag kunde tänka mig att ta hem djur ifrån skulle ändå inte ta hem djur från denna handlare. Särskilt inte efter detta. Det som förbryllar mig är att hans potentiella kundbas inte är tacksam över denna varning. Men det är deras samlingar och deras val.

Tjabo
2011-03-13, 09:11
Jag tycker det är bra att det kommer ut , helt klart. Det var bara sättet det kom ut på som va fel. Påstående helt utan grund. Faktan kom fram först senare. Eller faktan fick folk jaga rätt på själv helt enkelt.
Jag har inte själv ringt och kollat så jag har då inte heller fått reda på hur det ligger till , men eftersom så många verkar veta hur det ligger till måste ni ha ringt och kollat och inte bara lyssnat på rykten så då måste det stämma. Som jag sa tidigare men kanske på ett felaktigt sätt så hoppas jag att detta löser sig så smidigt som möjligt utan att det blir epidemi i sveriges terrarier.

Andreas
2011-03-13, 09:52
En finsk kille vid namn Kristian moisander gjorde en ganska så grundlig utredning och spårning av flera djur, bla tillsammans med två amerikanska uppfödare av atheris, han skrev en tråd om det på arborealvipers ett forum som tyvärr inte längre finns kvar så jag vet inte riktigt vart du skall kunna läsa mer om det Andreas.

Vet du vad man kom fram till?
Jag har bara hört fragment av den där Atherishistorien och jag känner inte heller personen som sålt djuren. Jag har dock själv hållt en hel del Atherisar och de gånger det inte gick som jag ville hade jag gärna skyllt ifrån mig på dåliga djur istället för att inse att det var jag som klantat till det. Nu vet jag inte hur det är i detta fall alls men att Atherisar, stora som små stryker med emellanåt är dessvärre ett faktum.

Sedan vet jag egentligen inte vad detta har med saken att göra, om nu dessa djur också skulle ha haft en smittsam sjukdom och sålts med säljarens vetskap om detta blir ju fortfarande inte två fel ett rätt.

/A

JohanS
2011-03-13, 11:13
När det gäller Atherisarna var det inte paramyxo utan en bakteriell infektion.
/J

John-Mehdi Ghaddas
2011-03-13, 11:36
Hej!

Jag har faktiskt ingen som helst aning om ifall något smittats eller om ormen i fråga ens finnns på anläggningen.
Jag kan däremot försöka få fram information om hur det står till.

MVH
John-Mehdi

_dannemannen_
2011-03-13, 12:16
Jag tycker det är bra att det kommer ut , helt klart. Det var bara sättet det kom ut på som va fel. Påstående helt utan grund. Faktan kom fram först senare. Eller faktan fick folk jaga rätt på själv helt enkelt.
Jag har inte själv ringt och kollat så jag har då inte heller fått reda på hur det ligger till , men eftersom så många verkar veta hur det ligger till måste ni ha ringt och kollat och inte bara lyssnat på rykten så då måste det stämma. Som jag sa tidigare men kanske på ett felaktigt sätt så hoppas jag att detta löser sig så smidigt som möjligt utan att det blir epidemi i sveriges terrarier.

Vad var fel med sättet detta kom ut på? Hur skulle det annars komma ut menar du? Om inte Johan hade avslöjat detta hade vi aldrig fått veta något. Eller tror du att parken hade valt gå ut på diverse reptilforum och varna för detta själva?

Vad menar du med att det var påståenden helt utan grund? Antingen har djuren på parken testats postiva för Paramyxo eller så har de det inte. Eftersom de har infektionen så är det inte påståenden utan grund eller hur? Dessutom finns det folk på detta forum som jobbar på parken i fråga så om detta vore påståenden utan grund borde de gått ut och dementerat för länge sedan.

När jag lutar mig tillbaka och reflekterar över hur den här tråden har utvecklats tycker jag att det är mycket märkligt hur vissa har reagerat. Man kan tycka att alla som har djur som potentiellt kan vara drabbade för att de antingen kommer från den välkända handlaren eller har djur som varit i kontakt med djur från honom borde vara tacksamma. Det är trots allt för att hindra spridningen av ett mycket patogent virus Johan har valt att gå ut med informationen. Det finns inte heller någonting som tyder på att detta har något med personliga motsättningar att göra och även om det vore så är läget i sig så allvarligt att sådant är av mindre betydelse. Det borde vara av större vikt att förhindra att viruset sprids än att skydda enskilda handlare oavsett om budbäraren ogillar handlaren eller är kompis med honom. Jag förstår allvarligt talat inte hur fan man kan vara så pantad att man vill förhindra spridningen av information som potentiellt kan rädda livet på tusentals terrariedjur. Att folk suttit och krävt att tråden skall stoppas och annat trams vi har sett prov på här gör mig illamående. Men de som försvarar honom är samma personer som ständigt rycker ut till hans försvar oavsett vilket regelverk eller etiska normer han bryter mot, så jag antar att det hela är logiskt, på sitt eget vis.

En annan intressant vändning är att man drar upp ett annat liknande fall som redan är utagerat. Här argumenterar man väldigt bakvänt. Man menar att eftersom andra människor har gjort fel förut så är det en ursäkt för folk att idag fortsätta att göra samma sak, trots att man vet och förstår att det är fel. Vi borde rimligen lära oss av historiska misstag och vara motvilliga att göra samma misstag igen, eller hur? Med samma logik folk har använt här kan man också kräva att vi återinför dödstraff eftersom det användes för hundra år sedan trots att det strider mot dagens normer och internationella överenskommelser. Allvarligt talat, wake up and smell the coffee.

Mvh D

Mickej
2011-03-13, 12:34
Danne: Det är inte alls fel på att ha spridit informationen snarare tvärtom. Dock så skulle det vara så pass mycket mer slagkraftigt om Johan hade utnyttjat sina kontakter på parken och dom även hade kommit in och bekräftat att det faktiskt stämmer att dom påträffat paramyxo i sin samling.

Och efter några korta meddelanden på Facebook med en annan av medlemmarna på forumet så verkar det även som om vissa här anser mig vara "en av pennanens drängar".
När man är hyfsat ny som jag är i giftorms hobbyn så är det lätt att möjligtvis göra märkliga val av vilka man kallar sina vänner något som jag måste erkänna att jag själv gjort. Dock så är det ju alltid något som brukar ordna till sig i slutändan när man lär känna folk mer och mer.
Den enda som egentligen gjort något överhuvudtaget för att få mig att känna mig välkommen in i giftormshobbyn är Jimma och självklart mina egna vänner som med håller lite ormar.

Stefan Jr
2011-03-13, 12:49
Ang. sidospåret med Atherisar.

Jag fick idag ett helt oväntat mail från en person som mycket grundligt beskrev detta fall.

Det rör helt andra personer, annan tid mm. Och med tanke på omfattningen av information, drabbade (ägare / djur), slutsatser mm, så är det nog smart att starta en separat tråd ang Atheris-fallet. Så att viktig information i dessa båda fall hålls isär.

Jag vill poängtera att jag personligen, fram tills idag, varit ovetande om det inträffade. Men efter att ha läst mailet så tycker jag det vore en god idé att lägga korten på bordet och se vad som gäller.

Andreas
2011-03-13, 13:14
StefanJr
Det är väl bara att starta en tråd om det?

Som jag skrev högre upp har jag bara hört fragment av den storyn, om du vill får du gärna vidarebefodra det mail du fick till mig då jag tycker det kan vara intressant att läsa, du får gärna censurera det hela så det inte framgår vem du fått det utav.

Alternativt kan ju den som mailade dig maila mig också. andreas@skoldpaddor.se

ddr
2011-03-13, 14:04
StefanJr
Det är väl bara att starta en tråd om det?

Som jag skrev högre upp har jag bara hört fragment av den storyn, om du vill får du gärna vidarebefodra det mail du fick till mig då jag tycker det kan vara intressant att läsa, du får gärna censurera det hela så det inte framgår vem du fått det utav.

Alternativt kan ju den som mailade dig maila mig också. andreas@skoldpaddor.se

Samma
reptilen@gmail.com

_dannemannen_
2011-03-13, 14:10
Danne: Det är inte alls fel på att ha spridit informationen snarare tvärtom. Dock så skulle det vara så pass mycket mer slagkraftigt om Johan hade utnyttjat sina kontakter på parken och dom även hade kommit in och bekräftat att det faktiskt stämmer att dom påträffat paramyxo i sin samling.

Personal på Parken i fråga är medlemmar på forumet men de har valt att inte uttala sig. Det kan finnas flera skäl till att de avstått. Att en park köper djur av en djurhandlare som saknar de nödvändiga tillstånden för att bedriva sin verksamhet kan vara ett skäl. Andra skäl kan vara att man vill undvika dålig publicitet i ett läge när parken redan är i blåsväder i vissa media.

När det gäller den specifika källan behöver man bara förstå innebörden i mitt resonemang ovan för att förstå varför det skulle kunna komplicera situationen på arbetsplatsen att öppet gå ut med informationen. I synnerhet utan att diskutera det med ledningen som knappast hade godkänt att källan uttalat sig om detta på ett reptilforum.

Så nej, det finns ingen orsak att tvivla på uppgifterna vi fått ta del av med tanke på omständigheterna. Alla dessa resonemang som förts om trovärdigheten är absurda. Jag hoppas att de som tvivlar vägrar tro på allt de hör som de själva inte kan kontrollera (inklusive all information i böcker, tidningar, TV, webben osv), allt annat vore inkonsekvent.

porphyriacus
2011-03-13, 14:30
...men va faan grabbar. Varför kan ingen skriva att det är Universeum i Göteborg vi talar om? Det börjar bli löjligt nu att bara benämna institutionen som "parken"!

H

Stefan Jr
2011-03-13, 14:50
Andreas,

De som har information och är berörda får starta den tråden.

Annars - starta den själv!

Mickej
2011-03-13, 15:15
...men va faan grabbar. Varför kan ingen skriva att det är Universeum i Göteborg vi talar om? Det börjar bli löjligt nu att bara benämna institutionen som "parken"!

H

Haha, såna här lägen saknas en "gilla-"knapp....

mkv
2011-03-13, 15:16
De som har information och är berörda får starta den tråden.
Ingen dum idé. Du kanske kan hälsa dom att göra det, om dom inte läser denna tråd vill säga.

/M

Stefan Jr
2011-03-13, 15:37
Miro,

I det mail jag fick sade personen själv att "han funderade på att öppna locket". Mer vet jag inte men jag gissar att denna tråd följs av de som har den egentliga insikten i de händelserna. Jag ska dock nämna alternativet om han hör av sig igen.

----------------------------------

För övrigt. Anledningen att jag ens nämnde det mailet (vars innehåll eller avsändare jag inte kommer vidarebefodra) var för att historien redan berörts några gånger i denna tråd. Och det lär bli rena huller om buller om båda ska diskuteras i samma tråd.

Som sagt det var ett oväntat mail. Från en person jag ej pratat med innan, ang händelser som var nyheter för mig och ang djur som jag aldrig varit i kontakt med. Så det är definitivt inget jag startar en tråd om - det bör göras av berörda, alternativt mer informerade.

Tjabo
2011-03-13, 16:01
Det jag menade var att mer info kunde kommit ut direkt vid första inlägget av trådskaparen , inget annat.
Och det är bara vad jag tycker , säger man A får man säga B helt enkelt. Nu har ju informationen kommit ut iaf , men först efter 9-10 sidor i tråden.

Andreas
2011-03-13, 16:28
Vad jag hört om Atherisarna var att det var en bakterie som normalt finns i blandfloran hos reptiler. Det är ju inte alldeles ovanligt att sådana vid gynsamma förhållanden tillväxer i så stor mängd att de blir sjukdomsalstrande och då är frågan vart felet ligger.

Sedan vet jag inte hur säljare av "sjuka" djur kompenserat varken i detta fall eller när det gäller Atherisarna. När det gäller eventuella konsekvenser på andra djur som köparen har haft i sin samling kan jag bara tycka att skyll er själva dumjävlar som inte har en vettig ingångskarantän!

Det är möjligt att jag har helt fel när det gäller typ av infektion gällande Atherisarna men då är det väl på tiden att locket släpps av de som vet då!

/A

macrovipera
2011-03-13, 19:32
Kan tipsa om Petters tråd på Venomland om man vill ha mer konkret information om Paramyxo och annat relaterat, det skulle vara bättre att ta diskussionen med utländska herpetologer också som har långt mer erfarenhet av diverse epidemier än oss hyfsat isolerade Svenskar.

http://www.venomland.net/t3830-warning-paramyxovirus-is-being-spread-by-a-swedish-dealer

jarl
2011-03-13, 23:26
Vad jag vet har provsvaret på ett djur varit positivt och flera tester utförs för tillfället samt kommer fortsätta en längre tid för att utesluta påvisat virus eller ej.

Att parken inte hängts ut men däremot försäljaren anser jag är korrekt. Djurparken har inget med det att göra mer än att de haft otur som har eventuellt smittat/-de djur.
Jag ser denna tråd som att upplysa så många som möjligt att sluta handla av oseriösa försäljare och i detta fall av en viss person. Ska ni inte bara vara jäkligt glada att detta kom ut innan någon mer köper ett sjukt djur som kan slå ut en hel drös med giftormar?

millers
2011-03-14, 05:16
Vad jag vet har provsvaret på ett djur varit positivt och flera tester utförs för tillfället samt kommer fortsätta en längre tid för att utesluta påvisat virus eller ej.

Att parken inte hängts ut men däremot försäljaren anser jag är korrekt. Djurparken har inget med det att göra mer än att de haft otur som har eventuellt smittat/-de djur.
Jag ser denna tråd som att upplysa så många som möjligt att sluta handla av oseriösa försäljare och i detta fall av en viss person. Ska ni inte bara vara jäkligt glada att detta kom ut innan någon mer köper ett sjukt djur som kan slå ut en hel drös med giftormar?

Det kan man tycka att vi borde vara, men då vi svenskar bor i en liten ankdamm isolerad från övriga världen och verkligheten har vi lite svårt att förstå innebörden av det positiva PCR testet, och varningen som utfärdats.

Montivipera
2011-03-14, 08:24
Det kan man tycka att vi borde vara, men då vi svenskar bor i en liten ankdamm isolerad från övriga världen och verkligheten har vi lite svårt att förstå innebörden av det positiva PCR testet, och varningen som utfärdats.

Det finns gott om människor inom svensk reptilhobby som förstår hur en PCR fungerar. Svenska herpetologer är knappast sämre utbildade än utländska, snarare tvärtom med tanke på hur många svenska herpetologer det finns med examina i biologi, kemi, molekylärbiologi osv. Svenska herpetologer bor definitivt inte en isolerad ankdam. Vissa är okunniga, men de människorna bör inte ta på sig ansvaret att föra övrigas talan.

De svagheter med metoden som framförts på venomland är förvisso sanna men det framgår inte hur liten risken är att det blir fel på ett sådant test. Om primern är väldesignad och personen som utför testet är skicklig blir felmarinalen försumbart liten. Vi pratar inte om procent och promille här utan snarare om miljondelar eller ännu lägre. Om testet innefattar en sekvensering blir risken så låg att den knappt går att beräkna.

Diskussionen om metodens säkerhet blivit något skrev på andra forum. Där har det framhållits att metoden är osäker och att det finns stor risk att det positiva svaret är falskt. I verkligheten är det så att om ett test visar negativt resultat är det mycket större risk att något är fel med testet än om provsvaret är positivt.

macrovipera
2011-03-14, 11:28
Montivipera: Men att ditt svar var i princip det enda konstruktiva i hela tråden (som för övrigt var en av dom längsta i crotalus historia, men det kanske är något sorts rekord vi satsar på här ;)) bevisar väl att det troligtvis är en fördel att föra den här diskussionen på ett forum som främjar en större andel herpetologer, inte minst eftersom ett utbrott av Paramoxy kan påverka utländska samlingar också.
Och du har rätt i att Svenskar är välutbildade inte bara i dom ämnena som du listade utan många Svenskar kan också tala, skriva och förstå engelska mycket bra medans få utländska personer kan svenska och eftersom det nu rör sig om en sjukdom som skulle kunna sprida sig ut i Europa kanske det är bäst att då föra den här diskussionen på ett internationellt forum.

Snygg orm på profilbilden förresten :)

porphyriacus
2011-03-14, 11:49
Nu vill jag på intet sätt förringa det Magnus skriver och han har helt rätt också. Det enda jag vill flagga för är om det är SVA som gjort PCR-undersökningarna. Värre klåpare får man tyvärr leta efter och jag har varit med om ett stort antal felaktiga positiva svar därifrån.

H

Stefan Jr
2011-03-14, 12:02
Macrovipera skrev:

"Men att ditt svar var i princip det enda konstruktiva i hela tråden..."

- Har du lust att utveckla det där?

JohanS
2011-03-14, 12:22
@August: Vem är praktikanten du pratar om på facebook?

JohanS
2011-03-14, 12:27
Nu vill jag på intet sätt förringa det Magnus skriver och han har helt rätt också. Det enda jag vill flagga för är om det är SVA som gjort PCR-undersökningarna. Värre klåpare får man tyvärr leta efter och jag har varit med om ett stort antal felaktiga positiva svar därifrån.

H

Det är Laboklin som gjort testet.

/J

macrovipera
2011-03-14, 12:43
Johan: Att du skulle ha hört det från en Praktikant eller liknande var faktiskt något jag hörde av just Pennanen själv så jag får väl uppge honom som källa där. Och att hans inlägg i träden var ett av dom få konstruktiva beror på att tråden är 11 sidor lång och att det bara finns ett fåtal inlägg med information som är användbar eller intressant och trådstarten är ett av dom sen har vi några till men resten av tråden är ganska oanvändbar jämför med tillexempel Venomlandtråden där det är nästan hälften av inläggen som är långa utförliga svar med information om både Paramoxy samt andra likande händelser och även på olika testsvar.

porphyriacus
2011-03-14, 12:46
Det är Laboklin som gjort testet.

/J

Bra!

H

jarl
2011-03-14, 13:03
Pennanen får gärna uttala sig hur han har fått reda på att en praktikant uttalat sig. Varför skulle en praktikant som inte har något att göra med skötsel av de isolerade djuren säga detta till Pennanen?

JohanS
2011-03-14, 13:08
Johan: Att du skulle ha hört det från en Praktikant eller liknande var faktiskt något jag hörde av just Pennanen själv så jag får väl uppge honom som källa där.

Det kanske är dags att koppla på filtret ;)

macrovipera
2011-03-14, 14:51
Vad Johan Pennanen har att säga är väl i allra högsta grad relevant, han har ju trots allt sålt djuret eller hur?
Därmed är han inblandad och det första man borde göra när det är risk att Paramoxy eller liknande bryter ut är väl att snacka med personen som sålde djuret?
Jag tycker förövrigt att det är en märklig företeelse att vi diskuterar frågor som har med honom att göra på ett forum som inte han har tillgång till och att ni dessutom verkar tycka att saker han har sagt är orelevant.
Jag tycker att ni som är mer intresserade av den här frågan ska ringa honom personligen, det gjorde jag så fort jag fick höra om det här och även om jag aldrig tror helt uteslutande på en persons version av händelserna så är det intressant att höra vad han har att säga.

Förövrigt så frågade jag honom om han fortsatte att sälja Mangshanensisar som kommer från den källan och svaret jag fick var att dessa hade gått i en separat lokal samt att han har strypt försäljningen av dom här djuren. Om ni som snackar om att han fortsätter sälja sjuka djur på Hamm hade ringt honom och frågat istället så hade ni åtminstone fått veta det och det är dessutom flera som var där nere som intygar att han inte hade med sig några mangshanensisar.

Sen frågade jag också vad dom andra Protobothropsarna kom ifrån och om det fanns en gemensam källa men dom övriga arterna Protobothrops kommer från Tula och har inte haft någon kontakt med Mangshanensisarna och har vart i en annan lokal.

Ibland kan det vara fördelaktigt att lyfta på luren istället för att skriva på forum.

huggorm
2011-03-14, 18:33
Vad ar det for mening att fraga en person som vanligtvis svarar "hehe haha" pa allting? Dessutom tror jag inte ett skit pa vad den personen sager.

macrovipera
2011-03-14, 19:01
Lennart: det är enklare att prata med folk på riktigt istället för över forum och liknande och jag är medveten om att hans foruminlägg är väldigt okonstruktiva och egentligen inte fyller någon funktion (bortsett att reta upp folk) och är just den form av inlägg jag själv har vart emot här, men han är annorlunda att snacka med på riktigt.
Och jag är också medveten om att du knappast gillar JP men det måste väl ha funnits en tid där ni två kunde hålla en normal diskussion?
Sen så vill jag återigen påminna om att det här forumet är lite litet för en så stor fråga och återigen hänvisa till Petters tråd på Venomland.
Dessutom är det väl meningen att hobbyherpetologer ska hålla ihop och hjälpa varandra? Inte minst i situationer som skulle kunna drabba hela hobbyn?

huggorm
2011-03-14, 19:14
Du väljer vad du tror på. Tror jag lämnar diskussionen om pennan och mig för någon annan gång.

For litet forum? Vad talar du om? Sjalvklart kan vi - och bor vi - diskutera sadana har viktiga saker pa ett svenskt forum nar handelsen i allra hogsta grad paverkar svenska hobbyister.
Alla hanger inte pa venomland eller andra utlandska forum.

macrovipera
2011-03-14, 19:46
Ja jag väljer vad jag tror på och jag tänker definitivt inte låta någon annan tala om för mig vad jag ska tro även om jag kanske ändrar min uppfattning senare.
Notera också att jag aldrig har sagt att det inte skulle kunna finnas paramoxy på ormen ifråga utan att det inte är 100% säkert än att det är så, samt att JP skulle fortsätta sälja sjuka djur på Hamm vilket nu visade sig vara falskt.
det är klart det uppstår problem om folk inte kan kommunicera med varandra eller fråga såna här saker.

Vad jag menar med för litet forum säger väl sig självt, att aktiviteten eller mängden användare på crotalus är relativt låg kan väl ingen säga emot? Och målet med att varna för sjukdomar är väl att nå ut till så många reptilhållare som möjligt? Jag säger inte att det inte ska diskuteras på ett Svenskt forum men jag uppmanar alla att också följa tråden på Venomland eftersom den är otroligt informativ och det finns väl inget som säger att man inte kan delta i båda?

Montivipera
2011-03-14, 19:58
Jag tänker inte diskutera innehållet i tråden eller uttala mig om händelsen i sig. Jag vill också understryka att detta inlägg inte är ett ställningstagande utan enbart en kommentar till Agusts påståenden.

Agust, kan du vara vänlig och förklara varför Crotalus.se ”är lite litet för en så stor fråga” och varför det är fel att diskutera sådant som berör svensk reptilhobby på ett svenskt forum?

Min fråga till Agust blir därför -Vad är det du försöker uppnå egentligen?

huggorm
2011-03-14, 20:00
"samt att JP skulle fortsätta sälja sjuka djur på Hamm vilket nu visade sig vara falskt."

Sa han testade alla ormarna 2 dagar efter provresultaten kom? Tror inte det. Att han inte salde Zhaoermia betyder inte att de andra ormarna han faktiskt salde var friska.

"Sen så vill jag återigen påminna om att det här forumet är lite litet för en så stor fråga och återigen hänvisa till Petters tråd på Venomland."

Detta later som vi alla bor lasa Venomland i forsta hand som for ovrigt verkar vara ganska forlatande till att paramyxodjur saljs. kan det bero pa bristen pa kritik av herr pennan pa just det forumet? For samma info hittar du har, om an i kortare version.

macrovipera
2011-03-14, 20:52
Vad jag menar med för litet forum säger väl sig självt, att aktiviteten eller mängden användare på crotalus är relativt låg kan väl ingen säga emot? Och målet med att varna för sjukdomar är väl att nå ut till så många reptilhållare som möjligt? Jag säger inte att det inte ska diskuteras på ett Svenskt forum men jag uppmanar alla att också följa tråden på Venomland eftersom den är otroligt informativ och det finns väl inget som säger att man inte kan delta i båda?

Kvoterar mig själv som svar på ovanstående inlägg av Lennart och Magnus eftersom jag misstänker att jag var lite långsam att skriva mitt eget inlägg tidigare och att vi därför alla tre har gjort våra inlägg samtidigt.

Magnus: Vad jag försöker uppnå är att folk inte ska komma med vilda gissningar angående saker och sen påstå att så är det vilket kanske inte har hänt så många gånger men ändå har hänt, Jag vill också undvika ryktesspridning och liknande så att det kan fokuseras på den fakta som egentligen finns nämligen att en Mangshanensis på Universeum har testat positivt för Paramoxy.
Det ingen vet än så länge är hur den fick det, om den till 100% har Paramoxy eller om det finns Paramoxy på några andra djur.
Samt att motverka meningslös smutskastning vilket jag inte är för oavsett vem som är offret.
Faktum är ju att oavsett hur mycket vi sitter och spekulerar på det här forumet så finns det ingen som vet mer om Johans djurhållning än just han och han säger att Mangshanensisarana från den importen går i en helt egen lokal utan anslutning till hans övriga samling eller några andra djur.
Sen om man tror på vad han säger eller inte är väl varje persons ensak men att säga att han ljuger med 100% säkerhet när man aldrig har sett hans djurhållning är bara smutskastning sant att sprida felaktig information.

Lennart: Som sagt har jag frågat honom om det här personligen och det är väl det enklaste sättet att få reda på hur det ligger till, själv har jag svårt att tro att djur i olika lokaler skulle kunna smitta varandra utan kontakt. Jag säger inte att det absolut inte kan hända men att det inte känns troligt.

Och nej samma information fanns inte här förens Magnus gjorde sitt första inlägg och även om det var bra så var det mycket kortfattat.
Och om ni uppfattar att jag står på JP,s "sida" på något sätt så har ni uppfattat det fel jag har sagt emot honom ett flertal gånger när han har kläckt kommentarer om olika herpetologer och låtit honom veta att jag inte tycker att hans beteende är okej.
Jag försöker vara objektiv men tydligen ska man antingen hålla käften eller välja "sida" och att någon klantar sig behöver inte nödvändigtvis betyda att personen i fråga är "ond".
Ni får ursäkta mig om jag har varit otydlig eller inte gett tillräckliga svar, jag är trött efter att ha renoverat och målat om.
Här har ni förresten mitt nummer om ni skulle vilja ta det här över telefon:0730480025

/Agust

Andreas
2011-03-14, 21:23
Vet man att det var just den arten som man konstaterat Paramyxo på i djurparken som är den ursprungliga källan till smittan (åtminstonde ursprungliga i Sverige) eller finns det risk att den blivit smittat av något annat djur eller att djuret om det nu var den ursprungliga smittbärararen kan ha smittat någon annan art?

Jag tycker tråden på Venomland är intressant men där precis som här har man försökt flytta fokus till en annan händelse. Den andra händelsen är förvisso intressant men jag förstår inte varför man lägger tid och energi på den nu när det viktiga är att stoppa en eventuell spridning av den paramyxo man kunnat påvisa i Sverige.

/A

Viktigpetter
2011-03-14, 21:58
"Sen om man tror på vad han säger eller inte är väl varje persons ensak men att säga att han ljuger med 100% säkerhet när man aldrig har sett hans djurhållning är bara smutskastning sant att sprida felaktig information."
Vad är det i så fall att påstå att informationen från honom är sann? Eller att ta för givet att inga sjuka djur såldes i Hamm för att hans samarbetspartner Peter Pastor säger sig inte ha sett några mangshanensis där? Eller att påstå att pcr-tester har en felmarginal på 30%? Förstår du inte hur naiv du är?
Om Johan verkligen hade haft dessa djur i en egen lokal och, får man anta att han kommer hävda, importerade dessa separat, borde han inte ha påpekat det i så fall när han skrev i den här tråden? Jag kan i och för sig erkänna att jag nog inte trott honom då heller, men när han kommer med detta flera dagar efteråt har han tappat det sista av sin trovärdighet. Alla vet vi ju också hur mycket han brytt sig om det här med karantän och att inte sälja potentiellt sjuka djur tidigare. När han fick hem sin ökända första stora kinaimport dog ju ungefär en fjärdedel av djuren under transport och under den tid de var beslagtagna. När de kom hem till honom blev alla kärnfriska och säljklara på några dagar. Det är helt ointressant i det sammanhanget vems fel det var att djuren dog, alla som vet någonting alls om sjukdomsförlopp hos reptiler förstår att det inte efter bara en vecka går att blåsa faran över.

Avslutningsvis får du gärna precisera vad som är så otroligt informativt med tråden jag startat på venomland. Att folk där som här är överdrivet misstänksamma åt fel håll? Att folk skriker "Hoax"? Att Peter Pastor ljuger för att skydda sin kompis? Att Christian skriver om något helt annat? Jag tycker den liknar vilken Reptitråd som helst förutom att den är på engelska och tilltalet är mer sansat.
Missförstå mig förresten inte angående Christians inlägg. De är mycket viktiga och givetvis borde den där historien också redas ut grundligt. Som det konstaterats i den här tråden görs det dock kanske bäst i en egen tråd.

Petter

Montivipera
2011-03-14, 22:20
Återigen vill jag påpeka att jag inte tar ställning till vad som är sant eller falskt i denna tråd. Jag vill enbart kommentera Agusts utsago ovan. Skälet att jag vill kommentera den är att argumentationen är irrationell och icke trovärdig

Om Djuret först gått i isolerat från andra djur hos säljaren och sedan sålts och gått i karantän i en professionell anläggning (där vi får förutsätta att de vet vad de gör) så kan smittan bara komma från ett ställe, nämligen ursprungskällan. Eftersom det har importerats och sålts en hel del djur från den ursprungskällan är det svårt att argumentera för att alarmet är obefogat. Tvärtom innebär ditt uttalande (som för övrigt påstås bygga på en utsago från säljaren) att det finns ännu större anledning till oro än vad många här har uttryckt när tråden startade.

En annan sak jag inte får ihop är varför man är intresserad av att stoppa en tråd som är full med felaktigheter innan sanningen har kommit fram? Sanningen kan i det läget bara komma fram genom fortsatt diskussion. För mig är det därför uppenbart att de som velat stoppa tråden har en annan (illa) dold agenda än att avslöja sanningen.

And thats all I have to say about that! "Forrest Gump"

macrovipera
2011-03-14, 22:56
Magnus: Det jag syftar på är dom gånger där folk säger att "det är så" istället för "det kanske är så" eller min egen favorit "Han/Hon säger att det är så" i detta fall säger Johan S att det är på ett sätt och Johan P att det är på ett annat sätt, och ingen av oss här vet vad som egentligen är sant och ingen verkar ha alla fakta.
Och sen har jag aldrig sagt att man ska lägga ner den här tråden utan att folk borde ta sig en titt på Venomland tråden också för att få båda sidor av historien och att några av dom som kommenterat här kanske borde kommentera där också.
Jag menar heller inte att folk inte ska vara vaksamma utan tvärtom jag skulle uppmana till att alla ser till att vara extra försiktiga med samtliga inköp av ormar överhuvudtaget! Alltså inte bara Crotalider eller liknande utan helst undvika samtliga inköp en period framöver tills det finns mer fakta om vad som eventuellt skulle vara smittat, det finns ju inget som säger att smittan inte redan finns ute bland reptilhållare i allmänhet.
Och utsago från säljaren måste ju vara bättre än spekulationer på ett forum, då har man åtminstone något att gå på även om man inte tror honom.

Petter: Läs ovan också :)
Jag har sagt till honom att dom flesta av hans inlägg på Crotalus är barnsliga och han är nog väl medveten om det, jag tror mest det är för att reta upp bland annat dig som han gör det.

Och ni får ursäkta mig om ni tar illa upp av mina inlägg, jag har allra högsta respekt för erat kunnande jag tror bara inte att ni har rätt i det här fallet.

/Agust

JohanS
2011-03-14, 23:07
Magnus: Det jag syftar på är dom gånger där folk säger att "det är så" istället för "det kanske är så" eller min egen favorit "Han/Hon säger att det är så" i detta fall säger Johan S att det är på ett sätt och Johan P att det är på ett annat sätt, och ingen av oss här vet vad som egentligen är sant och ingen verkar ha alla fakta.

Och ni får ursäkta mig om ni tar illa upp av mina inlägg, jag har allra högsta respekt för erat kunnande jag tror bara inte att ni har rätt i det här fallet.

Det verkar som om du fått en härdsmälta. Det jag säger är:

Viruset har bekräftats på Zhaoermia mangshanensis från Tropical creatures.

Du själv har här och på FB sagt att det stämmer och att du har fått informationen direkt från JP.

Kan du vara snäll och upplysa oss mindre vetande om vad som stämmer och inte stämmer?

/J

Montivipera
2011-03-14, 23:29
jag har allra högsta respekt för erat kunnande jag tror bara inte att ni har rätt i det här fallet.

Vad är det du tror att jag har fel om med tanke på att jag tydligt har påpekat att jag inte tagit ställning i sakfrågan utan bara påpekar att vissa av dina resonemang är irrationella och stämmer dåligt ihop med dina uttalanden att du bara är intresserad av att sanningen kommer fram?

macrovipera
2011-03-14, 23:40
Det stämmer att JP påstår dom här sakerna det är vad jag vet.
Jag har aldrig sagt att det är hela sanningen men jag har heller inte påstått att det inte stämmer.
Var det tydligt nog?

Det jag har försökt få fram är att folk kan separarera fakta från sina egna åsikter. Jag har sagt att det här sa JP nyss till mig, jag har också sagt att ett flertal personer (inte bara Pastor) inte såg några Zhaoermior på hans bord i Hamm.
Och eftersom det har stått oemotsagt så antar jag att det stämmer så det behöver inte vara rätt för det.
Om det är sant att någon har sagt någonting betyder det inte att det dom säger är sant!
Det jag vill uppnå är att vi är lite mer tydliga med vad vi säger oss veta och vad vi tror?
Jag har själv varit alltför slarvig på den punkten och där får ni ursäkta mig men jag försöker iallafall.

Och vad jag har försökt uppnå (mer försiktighet i allmänhet när man köper djur istället för en häxjakt på en individ) är väl gynnsamt för hela hobbyn?
Är det någonting jag har missat? Om alla bara slutade köpa djur överhuvudtaget i någon månad (detta kommer med största sannolikhet inte hända) så skulle det ju förhindra spridningen av eventuella sjukdomar.
Det måste väl stämma? Är det något problem med den logiken? Är det något fel med att uppmana till mera försiktighet i allmänhet än att ge sig på en person (vars djur redan skulle kunna ha spridit smittan eller vars djur kanske har blivit smittade av någon annans djur)?
En av dom få sakerna vi med säkerhet vet är att ett djur här i Sverige har visat positivt för Parmoxy och om säljarens åtgärder för att förhindra smittor då är såpass dåliga som ni säger så skulle många djur i Sverige redan kunna vara smittade. Det är ju inte ens säkert att det var något av hans djur som var källan till det här eller hur?
Om han inte hållt den borta från andra djur som han levererar kan det redan finnas ett flartal ormar ute i samlingar runtom i Sverige som har Paramoxy.

macrovipera
2011-03-14, 23:43
Vad är det du tror att jag har fel om med tanke på att jag tydligt har påpekat att jag inte tagit ställning i sakfrågan utan bara påpekar att vissa av dina resonemang är irrationella och stämmer dåligt ihop med dina uttalanden att du bara är intresserad av att sanningen kommer fram?

Jag syftade inte enbart på dig Magnus och jag har skrivit ett svar ovanför ;)

Montivipera
2011-03-14, 23:57
Jag syftade inte enbart på dig Magnus och jag har skrivit ett svar ovanför

Du tilltalade två personer med namn i inlägget och använde sedan ordet ni. Vem är det mer än Petter du syftar på om det inte är mig?

macrovipera
2011-03-15, 00:02
Johan S och Lennart trots att jag inte omnämde dom i inlägget.

huggorm
2011-03-15, 01:21
August, du framhaver starkare, atminstone tidigare, att testerna ar/kan vara felaktiga, att JP ar offer for haxjakt an att du faktiskt sager att det ar at helvete fel att en person som bevisligen salt ett djur med paramyxo aker till Hamm - med eller utan Zhaoermia. Anvander JP separata verktyg som han desinficerar for varje gang han jobbat i ett terrarie? Om du arligt svarar ja sa ar det kanon. Om inte sa ar det ju stor risk att fler djur i hans samling har smittats. Det ar en sjalvklarhet att man inte packar ner djur fran en samling som kan vara kontaminerad med paramyxo och aker till nasta massa! Det borde inte ens vara upp till diskussion.

"om säljarens åtgärder för att förhindra smittor då är såpass dåliga som ni säger så skulle många djur i Sverige redan kunna vara smittade"

Ar en Hammresa en godkand atgard att forhindra att en eventuell smitta sprids? Las en gang till vad du skriver.

macrovipera
2011-03-15, 01:56
Om JP använder separata verktyg som han desinficerar efter användning kan inte jag svara på och det har han heller inte sagt något om.
Jag gissar bara på att det han säger om olika lokaler för olika djur stämmer eftersom det hade varit en väldigt smart grej att göra, och om det nu inte stämmer ja då skulle jag tro att hela herpetologsverige har större problem än vi anar.
Men om det nu är så att han har helt olika lokaler till Zhaoermiorna och dom andra djuren från den importen och en till några andra (Och troligtvis några fler med tanke på mängden djur han har) så ser inte jag någon skillnad på om han skulle sälja djur från den orelaterade samlingen än ifall jag skulle sälja djur, eftersom det nu är frågan om ett djur i Sverige som visat positivt på Paramoxy och risken då finns att Paramoxy finns på djur som jag säljer också eftersom jag har kontakt och har haft affärer med personer som har köpt mycket djur av just JP och att jag i nuläget även passar en god väns samling (även om han aldrig har haft med JP att göra i hela sitt liv).

Och en stark anledning till att jag tidigt framhöll att det troligtvis handlade om en häxjakt på JP var att det i nulägets klimat inom reptilhobbyn i Sverige åtminstone för mig känns troligare att det händer än att en av hans Mangshanensisar verkligen har Paramoxy.
Dessutom har jag förut varit med om hur lite småsnack om några mystiska dödsfall på ett par pytonormar ledde till rykten om både IBD och Paramoxy och har under en lång tid märkt av hur paranoida repilmänniskor är (Vilket är en bra sak), i det här fallet visede det sig att det var något helt annat som orsakade dödsfallen men om en sån småhändelse kan orsaka massa snack så är det lätt att misstänka att en orm som har visat positivt för Paramoxy och som har sålts av en av Sveriges mest hatade hobbyherpetologer kan åstakomma masshysteri.

Men som sagt om ni har trott att jag har tyckt att det var en komplett struntsak har ni uppfattat mig fel då hade jag inte engagerat mig och det hade jag nog tjänat många timmar på.
Jag anser att det smartaste att göra är att helt enkelt inte köpa några ormar alls av någon tills man får reda på mer, är det någon som har en bättre ide på åtgärd just nu?

JohanS
2011-03-15, 07:49
August säger:

"Han/Hon säger att det är så" i detta fall säger Johan S att det är på ett sätt och Johan P att det är på ett annat sätt, och ingen av oss här vet vad som egentligen är sant och ingen verkar ha alla fakta.

August säger:

Montivipera säger:

Du tilltalade två personer med namn i inlägget och använde sedan ordet ni. Vem är det mer än Petter du syftar på om det inte är mig?

August säger:

Johan S och Lennart trots att jag inte omnämde dom i inlägget.

Ok August då vänder vi på steken. Tala om för mig vad det är jag påstår som inte stämmer eller som skiljer sig från vad du har hört från JP.

/J

macrovipera
2011-03-15, 11:25
Johan S
Jag har svårt att tro de har en fungerande karantän och framförallt kunskap om sjukdomar och smittskydd.

Lennart
Agust, ormen har testats positivt for paramyxo, saljaren fortsatter att salja fran samma import. Man kan konstatera att han totalt ignorerar det faktum att han saljer sjuka djur. Sen att "falska rapporter" forekommit tidigare har inte med s...aken att gora. Denna Zhaoermia har viruset. Punkt slut. Vad gor djurhandlaren i detta lage? Jo aker till Hamm for att salja djur!
Det sager val det mesta.

Nu har jag faktist lyft på luren själv och ställt Lennarts väldigt bra fråga till JP själv, om han har sålt djur på Hamm och han svarade att han inte tog med några djur till Hamm alls utan att han bara hämtade djur samt blev försedd med djur av Pasor. Hur drog ni slutsatsen att han nödvändigtvis hade tagit med sig djur ner till Tyskland? Jag förstår att det är en logisk slutsats att dra men om han nu talar sanning så var det ju inte helt korrekt att skriva att han som djurhandlare åker och säljer sjuka djur eftersom han isåfasll inte tog med sig några djur ner.
Jag frågade honom även om djuren han tog med upp från hamm och där innefattades enligt Johan inga djur som hade haft kontatk med hans övriga samling och han levererade samtliga djur innan han åkte hem vilket isåfall skulle betyda att inga av dom hade kontakt med eventuellt smittade delar av Johans samling.
Som jag sagt förut så kunde ni ha frågat honom om det här själva och fått svar och om han bara svarar "hehe haha" då så är han väldigt omogen.
Johan försäkrade iallafall mig om att han tar alla varningar om smitta på stort allvar och att han kommer att vidta åtgärder för att hindra spridningen av sjukdomar.
Men jag har som sagt försökt göra så mycket jag kann för att hålla koll på eventuell smittospridning och åtminstone gardera mig och mina vänner för stunden det måste väl ändå vara positivt?

Att varna folk för Paramoxy är inte fel men att utpeka en ända person som roten till det när man bara har fått ett positivt test och sen lägga hela skulden på honom när det lika gärna kan vara någon annans djur som har smittat hans tycker iallafall jag är fel.
Bara för att det finns en praktisk syndabock så betyder inte det att vi andra kan smita vårat ansvar det är det jag menar med fel.

JohanS
2011-03-15, 11:36
Jag har aldrig påstått att han inte har en fungerande karantän. Jag skriver att jag har svårt att tro det.

Hur drog ni slutsatsen att han nödvändigtvis hade tagit med sig djur ner till Tyskland?
Visa vart jag påstår det!

Johan försäkrade iallafall mig om att han tar alla varningar om smitta på stort allvar och att han kommer att vidta åtgärder för att hindra spridningen av sjukdomar.
Det är jättebra nyheter som jag applåderar.

/J

macrovipera
2011-03-15, 11:54
Det var inte du som påstog att han sålde djur på Hamm utan just det påståendet stog Lennart för.
Många av dom sakerna som ett flertal personer har ställt sig i tråden kan man få svar på ifall man ringer Johan.

huggorm
2011-03-15, 13:53
Sa han varken salde eller forsokte salja? Ja ok da... trot den som vill som det heter!

Tillagg: Absolut fel av mig och andra att anta att han aker till Hamm av andra skal an att salja djur - om det nu var sa. Men a andra sidan - jag litar tyvarr inte pa ett ord av vad han sager.

macrovipera
2011-03-15, 14:11
Lennart: Förstår självklart varför du inte litar på vad han säger eftersom han sällan har kommenterat några saker tidigare men bara en idiot skulle fortsätta som om inget hade hänt och riskera att sprida Paramyxo på stor skala.
I övrigt så är det självklart befogat att ställa många av dom frågor som har ställts i tråden men det är inte garanterat att man får svar i ett forum där Johan är utestängd.

/Agust

mjeo
2011-03-15, 16:08
I övrigt så är det självklart befogat att ställa många av dom frågor som har ställts i tråden men det är inte garanterat att man får svar i ett forum där Johan är utestängd.

/Agust

Utestängd och utestängd. Han har sett till att få sig själv avstängd genom att upprepat bryta mot forumreglerna. Nu verkar det ju dock finnas beredvilliga själar som tar på sig att försöka föra hans talan under den diplomatiska förevändningen att bilden av det som hänt egentligen är mycket oklar och på olika sätt behöver kompliceras.

huggorm
2011-03-15, 17:16
Lennart: Förstår självklart varför du inte litar på vad han säger eftersom han sällan har kommenterat några saker tidigare men bara en idiot skulle fortsätta som om inget hade hänt och riskera att sprida Paramyxo på stor skala.

/Agust

Pa tal om utestangd. Fick inte JP lamna Hamm pga av att han forsokte salja djur fast saknade bord? Det kanske ar elaka rykten med. Vad vet jag.
Varfor han ar "utestangd" (las: bannad) vet du lika val som jag. Snalla, borja inte dra snyfthistorier om en person som hotar folk (mig), later hans vanner ljuga att jag knarkar, som importerar vildfangat i tid och otid osv osv.
Jag ar skittrott pa han och hans hantlangare!

mkv
2011-03-15, 17:34
Nu håller vi oss till topic och tar personliga vendettor per PM. Framförallt om det handlar om tredje person.

/M

Mickej
2011-03-15, 17:38
Pa tal om utestangd. Fick inte JP lamna Hamm pga av att han forsokte salja djur fast saknade bord? Det kanske ar elaka rykten med. Vad vet jag.

Det är nog bara ett rykte Lennart då jag såg honom inne i giftrummet strax innan stängning runt kl 15, antar att du hörde detta från samma person som såg mig på färjan tillsammans med honom trots jag troligtvis satt i hotellbaren på stadshotellet i Hamm vid den tidspunkten. Jag kör nämligen alltid via Jylland....

Jag kan dock bekräfta att Johan inte hade något bord på mässa....och att det verkar skvallras i absurda mängder uppåt landet.

macrovipera
2011-03-15, 18:59
Hursom så kan han inte svara och min poäng var att ni inte kommer få svar av honom här jag skriver bara dom svar jag har fått när jag har frågat samma saker, och jag påminner igen att om man vill ha ett svar av Johan så är det bästa att ringa honom och för dom som inte har telefon skulle jag gissa att han svarar på mail ganska fort också.

Och angående att komplicera saker onödigt så är det väl inte speciellt komplicerat att påstå att ingen vet allt som har hänt, vilka djur som är smittade, eller vad källan är.

Och Lennart jag har påminnt honom om hur barnsligt han har betett sig och att han knappast tjänar på att spendera tid på att jävlas med folk.
Men att du kallar mig för hantlangare för att jag inte vill delta i någon form av kampanj mot en person oavsett hur otrevlig han kan vara.
Och jag är också medveten om vad han har sagt om dig och personligen tror jag inte ett skit på det.

Men det som oroar mig är att på en 14 sidors tråd har det knappt diskuterats hur man skulle kunna hindra vidare smitta, utan det är bara ett fåtal personer som ens har fört det på talan.

huggorm
2011-03-15, 20:17
Och Lennart jag har påminnt honom om hur barnsligt han har betett sig och att han knappast tjänar på att spendera tid på att jävlas med folk.
Men att du kallar mig för hantlangare för att jag inte vill delta i någon form av kampanj mot en person oavsett hur otrevlig han kan vara.
Och jag är också medveten om vad han har sagt om dig och personligen tror jag inte ett skit på det.

Men det som oroar mig är att på en 14 sidors tråd har det knappt diskuterats hur man skulle kunna hindra vidare smitta, utan det är bara ett fåtal personer som ens har fört det på talan.

Som man baddar far man ligga.

Har ingen sagt nat? Isolera djuren i samlingen, ta prover pa samtliga. Det ar allt man kan gora i nulaget och det ar val sjalvklarheter. Jag tvivlar pa att pennan gor nagot av det tyvarr. Han har forbrukat all trovardighet hos mig och allt han sager tar jag med tva matskedar salt.

Nu har jag varken ork eller lust att upprepa mig langre sa jag tackar for mig.

Montivipera
2011-03-15, 20:23
Och angående att komplicera saker onödigt så är det väl inte speciellt komplicerat att påstå att ingen vet allt som har hänt, vilka djur som är smittade, eller vad källan är.

Du upprepar detta som ett mantra och det du säger är direkt vilseledande. Varför besvarade du inte en enda av mina frågor (som jag ställde i inlägg #121) som gäller precis detta? Var frågorna för obekväma kanske?

Saken är den att om djuren varit isolerade hos säljaren (vilket du sagt att han påstår) och sedan gått isolerade i karantän på parken är sannolikheten att OPMV kommer från säljaren väldigt hög. I synnerhet med tanke på att det är just på de djuren man har konstaterat OPMV.

macrovipera
2011-03-15, 21:10
Om Djuret först gått i isolerat från andra djur hos säljaren och sedan sålts och gått i karantän i en professionell anläggning (där vi får förutsätta att de vet vad de gör) så kan smittan bara komma från ett ställe, nämligen ursprungskällan. Eftersom det har importerats och sålts en hel del djur från den ursprungskällan är det svårt att argumentera för att alarmet är obefogat. Tvärtom innebär ditt uttalande (som för övrigt påstås bygga på en utsago från säljaren) att det finns ännu större anledning till oro än vad många här har uttryckt när tråden startade.

En annan sak jag inte får ihop är varför man är intresserad av att stoppa en tråd som är full med felaktigheter innan sanningen har kommit fram? Sanningen kan i det läget bara komma fram genom fortsatt diskussion. För mig är det därför uppenbart att de som velat stoppa tråden har en annan (illa) dold agenda än att avslöja sanningen.

And thats all I have to say about that! "Forrest Gump

Ok Magnus du får ursäka om jag är lite trög, men nu kommer svar.
Jag har för det första aldrig sagt att alarmet är obefogat utan snarare nödvändigt och andra spekulationer har ju vart försök att täcka eventualiteten att säljaren inte talar sanning och det är där smittorisken kommer in för om det nu är så att säljaren talar sanning och djuren som Paramoxy har bekräftats på har hålts separat från allt annat samt att alla åtgärder för att hindra eventuella smittor har vidtagits, ja då är väl risken för att övriga reptilhobbyn drabbas minimal.

Men om det däremot har slarvas ja då kan det ju mycket väl redan finnas smitta ute och det är det jag främst vill varna för. Det är klart att det finns större anledning till oro än vad dom flesta har uttryckt eftersom det troligtvis inte är enbart en säljare/uppfödare som sprider smittan vid det här laget utan ett flertal och det är främst det jag vill varna för istället för att fokusera på en person, även om han isåfall kan verka vara källan eller troligtvis är källan.
Kan du då svara på vad som är fel med att vilja få ut en lite bredare varning för att gardera ytterligare mot en katastrof?

Och sen har vi påståendet att jag skulle vilja stoppa tråden vilket jag inte vill, men jag har flera gånger framhävt att allt som skrivs i tråden inte nödvändigtvis är sant eller att smittan mycket väl redan kan vara ute i olika samlingar runtom i landet.
Sen angående en dold agenda så kan jag informera om att min enda agenda är att försöka begränsa eventuell skade som det här kan göra på reptilhobbyn i sverige och det enklaste att göra då är väl att uppmana alla att inte köpa/flytta/låna/ta emot djur över en viss period så det går att få reda på mer innan eventuella smittor sprider sig mer.

Lennart: Några få har sagt något men relativt lite av den här tråden har väl gått åt till smittoskydd.
Hursomhelst ha det bra och det var skönt att vi kunde hålla en hög nivå på diskussionen här.

Så påminn mig om det är något jag inte har svarat på nu men jag skulle gärna vilja ställa en fråga som jag vill ha svar på.
Är det något fel med att varna för smittan i allmänhet? Eftersom risken finns att djur runtom i landet redan är smittade så vore väl det logiska att varna folk och uppmana Hobbyherpetologer att bli mer vaksamma i allmänhet istället för att snöa in på en enda person?

Andreas
2011-03-15, 22:13
försöka begränsa eventuell skade som det här kan göra på reptilhobbyn i sverige och det enklaste att göra då är väl att uppmana alla att inte köpa/flytta/låna/ta emot djur över en viss period så det går att få reda på mer innan eventuella smittor sprider sig mer.

Jag kan nog dock tycka att det är bättre att Svenska herpare lär sig hur viktigt det är med karantän och hur rutiner för en sådan bör se ut. Jag har under ganska många år kollat runt på de Svenska reptilforum som funnits och jag kan inte komma ihåg att jag någon gång sett frågan om hur en karantän bör utformas och vilka rutiner man bör ha i den. Visst har ämnet många gånger berörts när folk fått problem med sjuka djur men jag har som sagt aldrig sett själva frågan.
Tittar man på olika akvarieforum, både för sött och salt är karantänsakvarier många gånger en självklarhet och jag vill inte påstå att karantän är en självklarhet för huvuddelen av Sveriges terrariedjursägare.

Även om man denna gång kan begränsa smitta genom att som du säger inte göra några affärer under en karantänperiod så lär det ju komma in olika smittor i landet flera gånger. Sedan är frågan hur länge man ska vänta med att sälja djur i ett fall där det kan ta tid innan djuren visar symptom och när dessutom flera arter inte alls behöver visa att de är smittade på något sätt.

/A

macrovipera
2011-03-15, 22:26
Andreas: Det du säger är sant och jag kan nog instämma på att det inte är en jätte effektiv metod som jag försepråkar, men det är iallafall något och det är en väldigt enkel åtgärd som alla borde kunna testa på under iallafall en period.
Att göra karantän till en standard kommer nog tyvärr att ta många år och under tiden kan ju folk försöka bäst man vill för att få något resultat iallafall att göra något är ju bättre än att bara fortsätta som vanligt.

Är det någon som vet vilka arter som drabbas hårdast av Paramoxy?
Har hört att det är just asiatiska Crotalider men kommer inte riktigt ihåg vart.

porphyriacus
2011-03-16, 00:08
Mjeo: Om du hängt med lite så hade du förstått att du just nu pratar i nattmössan. Han syftar på sitt förslag om att alla skall sluta handla under en period!

H

*Tack för den upplysningen. Tar bort det åsyftade inlägget, som ju handlade om karantän. -mjeo*

huggorm
2011-03-16, 09:34
Är det någon som vet vilka arter som drabbas hårdast av Paramoxy?
Har hört att det är just asiatiska Crotalider men kommer inte riktigt ihåg vart.

Det var forst beskrivet fran Bothrops atrox, och antas drabba (nya varldens) crotalider varst (om det nu ar sa later jag vara osagt - kanske tillfalligheter att man hittat fler fall i just dessa ormar) men andra slakten kan fa och har dott av viruset.

For manga ar sen hade jag sjalv hade ett par B. alternatus juveniler som dog med symptom liknande paramyxo. Som tur var hade jag inga andra ormar hemma. Om det nu var viruset later jag vara osagt men tydligen var mina inte de enda som strok med fran den kullen.

http://www.vetmed.ufl.edu/college/departments/sacs/research/OphidianParamyxovirus.html

macrovipera
2011-03-16, 10:59
Lennart: Ok har också hört att det ska vara Asiatiska Crotalider som drabbas värst och i synnerhet Zhaoermia (Protobothrops?) Mangshanensis, det var ju för ett tag sen en grupp Mangshanensisar som skänktes bort på kingsnake under förutsättningen att dom skulle hållas separerat från alla andra ormar, att dom inte fick säljas och att man inte fick avla fram avkomma på dom.
Tror dock dom han dö innan någon tog dom, men att dom inte försvann direkt visar väl vilken oro den här sjukdomen orsakar bland reptilhållare, eller vad folk värdesätter hos den här arten (pengar).

Men om det skulle vara så att det är Asiatiska Crotalider som drabbas värst så känner jag mig lite säkrare ändå eftersom jag nästan uteslutande håller på med Old World Vipers (Daboia, Macrovipera och Montivipera) samt några Boider och Elapider.

Hursom så är det väl bara att vänta och se samt hålla koll på eventuella mystiska dödsfall i sin egen samling.

bushmaster
2011-03-17, 11:31
Om JP använder separata verktyg som han desinficerar efter användning kan inte jag svara på och det har han heller inte sagt något om.
Jag gissar bara på att det han säger om olika lokaler för olika djur stämmer eftersom det hade varit en väldigt smart grej att göra, och om det nu inte stämmer ja då skulle jag tro att hela herpetologsverige har större problem än vi anar.
Men om det nu är så att han har helt olika lokaler till Zhaoermiorna och dom andra djuren från den importen och en till några andra (Och troligtvis några fler med tanke på mängden djur han har) så ser inte jag någon skillnad på om han skulle sälja djur från den orelaterade samlingen än ifall jag skulle sälja djur, eftersom det nu är frågan om ett djur i Sverige som visat positivt på Paramoxy och risken då finns att Paramoxy finns på djur som jag säljer också eftersom jag har kontakt och har haft affärer med personer som har köpt mycket djur av just JP och att jag i nuläget även passar en god väns samling (även om han aldrig har haft med JP att göra i hela sitt liv).

Och en stark anledning till att jag tidigt framhöll att det troligtvis handlade om en häxjakt på JP var att det i nulägets klimat inom reptilhobbyn i Sverige åtminstone för mig känns troligare att det händer än att en av hans Mangshanensisar verkligen har Paramoxy.
Dessutom har jag förut varit med om hur lite småsnack om några mystiska dödsfall på ett par pytonormar ledde till rykten om både IBD och Paramoxy och har under en lång tid märkt av hur paranoida repilmänniskor är (Vilket är en bra sak), i det här fallet visede det sig att det var något helt annat som orsakade dödsfallen men om en sån småhändelse kan orsaka massa snack så är det lätt att misstänka att en orm som har visat positivt för Paramoxy och som har sålts av en av Sveriges mest hatade hobbyherpetologer kan åstakomma masshysteri.

Men som sagt om ni har trott att jag har tyckt att det var en komplett struntsak har ni uppfattat mig fel då hade jag inte engagerat mig och det hade jag nog tjänat många timmar på.
Jag anser att det smartaste att göra är att helt enkelt inte köpa några ormar alls av någon tills man får reda på mer, är det någon som har en bättre ide på åtgärd just nu?

Har varit hos JP 3 gånger, de jag sett är att han varit extremt noga med hygienen, han "spritar" verktyg mellan varje kontakt, det är extremt rent i burkar och har faktiskt inte sett annat än att allt är fint och sköts på rätt sätt.
Ett karantäns rum vad jag kommer ihåg, och sedan sina egna djur i ett avelsrum, helt separerat fån övriga djur.
Så hanteringen kan jag inte ha annan syn på än att det sköts klanderfritt.
Sedan det med sjukdomar som inte syns och ligger latent hos vissa djur som inte själva insjuknar i typ paramyxo, är ju extremt svårt att veta, om man inte tar prov på samtliga djur man har i samlingen.
Sedan så är ju detta med paramyxo inget nytt problem, det kommer och går och alla domedagsprofeter tror med jämna mellanrum att hobbyn och alla djur kommer att dö ut.
Men med detta som alla andra virus är en stor mängd ormar immuna mot detta vilket gör att många reptilägare garanterat har djur hemma som skulle testas positivt för paramyxo om det testades.
Djur kan gå med paramyxo i åratal utan att bli sjuka, men vid en stark nedgång i fysisk kondition så kan det bryta ut på icke immuna djur.
På 90 talet fick jag in infektonen i min crotalid besättning och ca 70% av djuren insjuknade ungefär hälften av de dog, då av sekundära infektioner så som lunginflamationer mm så av ca 150 djur dog runt 35-40.
Där av många rariteter på den tiden.
Så visst finns en del att oroa sig för, men detta har alltid funnits och många av er som har haft djur som dött oförklarligt har säkert redan haft smittan förut.
Men att hänga ut ngn som att han alena bär ansvaret för detta virus är inte riktigt ok enl mig.
Sedan är det enl lag förbjudet att namnge personer med fullt namn utan deras tillstånd om det kan vara lätt att veta vem personen i fråga är.
Så moderatorn bör ta bort namn i denna och andra trådar där personer blir nämnda
Mvh
Mats Jonsson

Peter Magnusson
2011-03-17, 12:33
Har varit hos JP 3 gånger, de jag sett är att han varit extremt noga med hygienen, han "spritar" verktyg mellan varje kontakt, det är extremt rent i burkar och har faktiskt inte sett annat än att allt är fint och sköts på rätt sätt.
Ett karantäns rum vad jag kommer ihåg, och sedan sina egna djur i ett avelsrum, helt separerat fån övriga djur.
Så hanteringen kan jag inte ha annan syn på än att det sköts klanderfritt.

Hygien är de absolut inget man kan klandra han för. när jag va där sprita han me verktyg/krokar efter varje hantering.

macrovipera
2011-03-17, 13:11
Bushmaster: Ok men då kanske det inte blir katastrof då och man kan ta det lite lugnt, men jag kommer nog ändå att undvika att köpa några som helst djur på några månader åtminstone.

bushmaster
2011-03-17, 13:18
Bushmaster: Ok men då kanske det inte blir katastrof då och man kan ta det lite lugnt, men jag kommer nog ändå att undvika att köpa några som helst djur på några månader åtminstone.
Visst skall man vara försiktig, men som jag skrev det finns överallt inom hobbyn. Jag har inte heller läst om ngt utbrott av paramyxovirus, men jag kan ha missat detta.

Tro mig när man kommer hem från jobbet går in i ormrummen och känner en konstig obehaglig lukt, tittar in i en del terrarier och ser nedblodade rutor och ormar som far runt med kvävningssympton och blöder ur luftsrupen som "zombies" då håller man sig för skratt!! Detta var runt 1997..
Ingen annan hade haft problem som jag vet om eller fick ngr större problem.
Detta virus kom in med ett par tillsynes jätte friska och pigga C viridis viridis från Vällingby.
Så det är svårt att skydda sig.
Mvh
Mats

Stefan Jr
2011-03-17, 14:32
I en perfekt värld hade säljaren, till de djur som testats positivt, haft möjlighet att på eget initiativ informerat om det olyckliga. Men nu är denna avstängd och det är därför nödvändigt att de drabbade, eller en länk till dem, gör just detta. Informerar om det inträffade.

Sedan, vilket uppfattning man har om virusets potential och spridning samt vilka försiktighetsåtgärder man vidtar är upp till var och en.

Tråden stämplades tidigare som ej konstruktiv (och med den utgångspunkten har den så förblivit trots den kritiserande personens intensiva närvaro, smått ironiskt) :).

Fullt naturligt råder delade synpunkter ang den aspekten och andra tycker att det har funnits konstruktiva aspekter i tråden från första inlägg (samt givetvis mycket som vi alla kunde klarat oss bättre utan). Det konstruktiva i denna tråd ligger initialt inte i djupanalys av bl a tester som efterlystes. helt enkelt att tillgodose enskildas särintressen av specifika infallsvinklar.

Det akut mer konstruktiva ligger i det simpla engagemanget att försöka varna andra till försiktighet - tills det att alla tvivel är undanröjda. Dvs när alla fakta, oavsett vilka de slutligen visar sig vara, prydligt visar det definitiva svaret.

Även att poängtera att väga vinsten i att ta det säkra före det osäkra, mot den möjliga förlusten med att utgå ifrån att analysen är felaktig.

Likaså att förtydliga att det pågående är resultatet av ett testsvar skrivet svart på vitt. Inte ett missförstånd sprunget ur svenska hobbyherpetologers allmänna okunskap (som det påtalats), jämfört med ett internationell standard.

Aktuellt testsvar bör, för allas bästa (ägare som djur), givetvis gälla för nu. Och så får helheten sedan vidare utredas. Givetvis får alla "tro" vad de vill - men det konstruktiva i detta läget borde vara att insistera till försiktighet. Varken mer eller mindre.

Det jag personligen förvånas mest över att det finns så mycket att säga i detta läge. Vända hit och vrida dit. Visst kör på! Detta verkar stundvis handla mer om prestige, pengar och kompisgäng än att lindra potentiellt lidande och skada för både djur och dess ägare. Hobbyn i ett nötskal.

Själv har jag inget mer att säga om saken.

MVH & trevlig vår!

bushmaster
2011-03-17, 15:26
Varfor han ar "utestangd" (las: bannad) vet du lika val som jag. Snalla, borja inte dra snyfthistorier om en person som hotar folk (mig), later hans vanner ljuga att jag knarkar, som importerar vildfangat i tid och otid osv osv.
Jag ar skittrott pa han och hans hantlangare!
Men Lennart.
det måste du väl förstå, du är/var långhårig och alla killar med långt hår är narkomaner och farliga ;)
Mvh
Mats Jonsson

bushmaster
2011-03-17, 15:35
Det är nog bara ett rykte Lennart då jag såg honom inne i giftrummet strax innan stängning runt kl 15, antar att du hörde detta från samma person som såg mig på färjan tillsammans med honom trots jag troligtvis satt i hotellbaren på stadshotellet i Hamm vid den tidspunkten. Jag kör nämligen alltid via Jylland....

Jag kan dock bekräfta att Johan inte hade något bord på mässa....och att det verkar skvallras i absurda mängder uppåt landet.

Detta är typiskt för en liten värld som denna hobby är, verkar inte ha förändrats mycket sedan jag var aktiv fram till 2000, En massa jäkla besserwisser, och folk som tror de är experter på 1 år.
Folk som sprider rykten för de är för rädda att konfrontera personen ifråga, massa jäkla fegisar som gömmer sig bakom dataskärmen. Lösa rykten som blir "sanningar" pga ngn som tycker han blivit missunnad. Eller tom att ngn konkurerar med liknande djur så måste man sprida skit omkring sig, Men de som är aktiva inom denna hobby borde väl för fan veta och uppföra sig bättre.
fan väx upp ni som sitter och sprider rykten, ring personen ifråga eller träffas över en kopp kaffe, eller ta tid och snacka MED personen på en mässa eller utställning istället för att muttra bakomryggen.
Den svenska avundsjukan lever och frodas, den blir vi nog aldrig av med.
Skärp er och ta en vettig diskussion med den det gäller.
Mvh
mats Jonsson

huggorm
2011-03-17, 16:00
Detta är typiskt för en liten värld som denna hobby är, verkar inte ha förändrats mycket sedan jag var aktiv fram till 2000, En massa jäkla besserwisser, och folk som tror de är experter på 1 år.
Folk som sprider rykten för de är för rädda att konfrontera personen ifråga, massa jäkla fegisar som gömmer sig bakom dataskärmen. Lösa rykten som blir "sanningar" pga ngn som tycker han blivit missunnad. Eller tom att ngn konkurerar med liknande djur så måste man sprida skit omkring sig, Men de som är aktiva inom denna hobby borde väl för fan veta och uppföra sig bättre.
fan väx upp ni som sitter och sprider rykten, ring personen ifråga eller träffas över en kopp kaffe, eller ta tid och snacka MED personen på en mässa eller utställning istället för att muttra bakomryggen.
Mvh
mats Jonsson

Nej det smugglas fortfarande skitdjur, det sprids fortfarande logner och natherpande besservissrar ar fortfarande igang. Sa nej, inte mycket ar forandrat.

macrovipera
2011-03-17, 18:02
I en perfekt värld hade säljaren, till de djur som testats positivt, haft möjlighet att på eget initiativ informerat om det olyckliga. Men nu är denna avstängd och det är därför nödvändigt att de drabbade, eller en länk till dem, gör just detta. Informerar om det inträffade.

Sedan, vilket uppfattning man har om virusets potential och spridning samt vilka försiktighetsåtgärder man vidtar är upp till var och en.

Tråden stämplades tidigare som ej konstruktiv (och med den utgångspunkten har den så förblivit trots den kritiserande personens intensiva närvaro, smått ironiskt) .

Fullt naturligt råder delade synpunkter ang den aspekten och andra tycker att det har funnits konstruktiva aspekter i tråden från första inlägg (samt givetvis mycket som vi alla kunde klarat oss bättre utan). Det konstruktiva i denna tråd ligger initialt inte i djupanalys av bl a tester som efterlystes. helt enkelt att tillgodose enskildas särintressen av specifika infallsvinklar.

Det akut mer konstruktiva ligger i det simpla engagemanget att försöka varna andra till försiktighet - tills det att alla tvivel är undanröjda. Dvs när alla fakta, oavsett vilka de slutligen visar sig vara, prydligt visar det definitiva svaret.

Även att poängtera att väga vinsten i att ta det säkra före det osäkra, mot den möjliga förlusten med att utgå ifrån att analysen är felaktig.

Likaså att förtydliga att det pågående är resultatet av ett testsvar skrivet svart på vitt. Inte ett missförstånd sprunget ur svenska hobbyherpetologers allmänna okunskap (som det påtalats), jämfört med ett internationell standard.

Aktuellt testsvar bör, för allas bästa (ägare som djur), givetvis gälla för nu. Och så får helheten sedan vidare utredas. Givetvis får alla "tro" vad de vill - men det konstruktiva i detta läget borde vara att insistera till försiktighet. Varken mer eller mindre.

Det jag personligen förvånas mest över att det finns så mycket att säga i detta läge. Vända hit och vrida dit. Visst kör på! Detta verkar stundvis handla mer om prestige, pengar och kompisgäng än att lindra potentiellt lidande och skada för både djur och dess ägare. Hobbyn i ett nötskal.

Själv har jag inget mer att säga om saken.

MVH & trevlig vår!

Det här inlägget hade vi kunnat sätta direkt efter trådstarten så hade man fått veta i princip allt man behövde veta :)

Mvh
mats Jonsson

Jag har tidigare lagt ut mitt nummer och uppmanar samtliga att göra det samma (även JP!) men jag gör det igen.

Telefonnummer:0730480025

Andreas
2011-03-19, 12:54
Varför ska alla lägga ut telefonnummer? Själv hatar jag att prata i telefon och blir förbannad varje gång den ringer så jag ser inte vitsen i att lägga ut mitt nummer.
Sedan förstår jag inte heller varför någon skulle vilja ringa dig, det är väl möjligen JP eller Djurparken ifråga någon skulle ha intresse att prata med eller?

/A

mkv
2011-03-19, 13:02
Har det tagits fler prover på djur hos djurparken det gäller föresten?

Någon som har koll på om personen som sålt djuren till djurparken testat några av sina djur?

/M

macrovipera
2011-03-19, 13:40
Varför ska alla lägga ut telefonnummer? Själv hatar jag att prata i telefon och blir förbannad varje gång den ringer så jag ser inte vitsen i att lägga ut mitt nummer.
Sedan förstår jag inte heller varför någon skulle vilja ringa dig, det är väl möjligen JP eller Djurparken ifråga någon skulle ha intresse att prata med eller?

Visst men eftersom det verkar vara några som har irriterat sig på mig så tänkte jag att det kunde vara lika bra att ta eventuella klagomål över telefon.
Och nu var det ju faktiskt så att det var någon som ringde också vilket visar att det inte var helt onödigt att faktiskt lägga ut sitt nummer.

Har det tagits fler prover på djur hos djurparken det gäller föresten?

Någon som har koll på om personen som sålt djuren till djurparken testat några av sina djur?

Föreslår att du som sagt ringer personen i fråga om du vill ha svar på det.
Om han inte uttalat sig på forumet hittils så är nog risken ganska liten att han gör det nu heller.
Annars kan det ju vara värt att notera att inga annonser ligger uppe samt att hemsidan verkar vara nerlagd.

Ni får ursäkta mig om jag har komplicerat den här diskussionen men eftersom en tråd som borde handla om eventuella åtgärder för att stoppa Paramyxo i början mest såg ut som en häxjakt på en privatperson, samt att ingen annan försökte stoppa det här så kände jag att jag behövde göra någonting åt det här, även om jag gjorde misstaget att inte ta varningen om Paramoxy på lika stort allvar som jag borde ha gjort.
Det har dock löst sig nu och inga djur kommer vare sig komma in i eller lämna mitt hus på några månader och jag skulle råda alla att göra det samma eller mer oavsett hur smittfri dom tror att deras samling är!
Sen skulle jag vilja påminna om att om man inte kan ta en diskussion på ett lugnt och sansat sätt så kanske man borde överväga att undvika forum i allmänhet.

huggorm
2011-03-19, 14:20
Att det handlar om häxjakt ar ju din egen tolkning Agust, och det betyder inte att din tolkning ar den sanna. Vi talar om en skum figur och skumma figurer har noll fortroende. Sa enkelt ar det. Du litar pa vad han sager (aven om kineser som odlat feas viper i aratal i Kina?) sa du forsvarar han. Simple and plain. Atgarder att forhindra smittan sprids har ju redan altats har, men du maste ha missat huvudpunkten i traden.

macrovipera
2011-03-19, 15:36
Lennart: Ja det är min egen tolkning att det handlar om häxjakt precis som det är din tolkning att JP skulle tala osanning eller inte ta varningar om eventuella smittor på allvar.
Jag tycker inte att allt han har sysslat med är ok tillexempel kinaimporten var ett av reptilsveriges största klantmisstag och det har jag sagt till honom, men samtidigt var det ett misstag eftersom han blev blåst där.
Otroligt klantigt visst men det var ju inte hans mening att orsaka någon skada, jag tyckte själv att han borde passa sig för att göra affärer med skumma individer.
Så länge folk inte köper av hans "ful dealar" så är det inget problem.
Om han vill vara kurir mellan Tula och Sverige eller Peter Pastor och Sverige så ser jag inga problem med det.

Andreas
2011-03-19, 16:27
Det har dock löst sig nu och inga djur kommer vare sig komma in i eller lämna mitt hus på några månader och jag skulle råda alla att göra det samma eller mer oavsett hur smittfri dom tror att deras samling är!

Vad menar du här? Ska man korta ner sin ordinarie karantänstid till så lite som ett par månader?

Framtiden lär väl utvisa om det dyker upp mer Paramyxodjur runt om i Zooparker och hos privatpersoner eller om det stannar vid detta. Förhoppningsvis tar de inblandade sitt ansvar.

/A

ontifoten
2011-03-19, 21:08
Klen tröst om krokar och tänger är ordentligt rengjorda i detta fall ganska allvarligt om man inte slår i ormarna ett par decilliter sprit med ..
Tror att alla vi är överens om att det inte är så roligt när våra djurbesättningar slås ut ..

ddr
2011-03-19, 23:52
Bara en undran.
om man har Karantän så borde väl detta hänga på hurpass många nya djur som tillkommer?
Dvs har man ett karantänsrum där man har ett djur som är i karantän.
Då får det inte tillkomma ytterliggare ett nytt djur under karantänstiden, Tillsätter man då ett djur så är man tillbaka på ruta ett igen fast denna gång med två djur.
Har jag rätt eller fel?

bushmaster
2011-03-20, 13:46
Klen tröst om krokar och tänger är ordentligt rengjorda i detta fall ganska allvarligt om man inte slår i ormarna ett par decilliter sprit med ..
Tror att alla vi är överens om att det inte är så roligt när våra djurbesättningar slås ut ..
Herre gud!!!!!
Snacka om att göra en höna utav en fjäder!
Storm i ett vattenglas
kalla det vad ni vill!
Tror de som skriker högst här kan vara de som inte hållt på så länge inom hobbyn.
om alla skulle testa sina djur skulle säkert 40-50% testas positivt på paramyxovirus.
Ligger latent i mängder med djur som är immuna själva, líkt massor av andra virussjukdommar.
Så lägg ner denna domedagspropaganda.
sedan så kan du mycket väl förhindra spridning effektivt med att rengöra krokar och allt annat som kommer ikontakt med djuren då viruset sprids via kroppsvätskor blod, saliv mm.
Men som sagt dessa domedagsprofetsior dyker upp med ojämna intervaller.
Men hobbyn lever och frodas likväl.
Har inte hört om ngr samlingar som slagits ut på mängder av år..
mvh
Mats Jonsson

macrovipera
2011-03-20, 21:42
Vad menar du här? Ska man korta ner sin ordinarie karantänstid till så lite som ett par månader?

Framtiden lär väl utvisa om det dyker upp mer Paramyxodjur runt om i Zooparker och hos privatpersoner eller om det stannar vid detta. Förhoppningsvis tar de inblandade sitt ansvar.

/A

Syftar självklart på att jag inte kommer sälja, ge bort eller låna ut några djur på några månader och inte att någon ska korta ner sin karantän vilket bara är väldigt onödigt.
Vad är det för fel med att hålla tillbaks på försäljning av eventuella juveniler ett tag? Kan ju vara bra i väntan på eventuella nyheter angående smitta.

huggorm
2011-03-20, 23:00
Herre gud!!!!!
Snacka om att göra en höna utav en fjäder!
Storm i ett vattenglas
kalla det vad ni vill!
Tror de som skriker högst här kan vara de som inte hållt på så länge inom hobbyn.
om alla skulle testa sina djur skulle säkert 40-50% testas positivt på paramyxovirus.
Ligger latent i mängder med djur som är immuna själva, líkt massor av andra virussjukdommar.
sedan så kan du mycket väl förhindra spridning effektivt med att rengöra krokar och allt annat som kommer ikontakt med djuren då viruset sprids via kroppsvätskor blod, saliv mm.
Men som sagt dessa domedagsprofetsior dyker upp med ojämna intervaller.
Men hobbyn lever och frodas likväl.
mvh
Mats Jonsson

Lustig installning av han som fick sin samling utraderad av namnda virus. Men va fan, du tog det sakert med en axelryckning och muttrade "domedagsprofetior".

bushmaster
2011-03-21, 09:48
Lennart!
du måste ju läsa allt det jag skrivit!

Visst det dog 35-40 djur av 200, knappast ngn utradering eller??
Det jag menar är att varför skrika om detta med p-virus då det finns hos alla reptilägare, det är inget nytt fenomen.
Har du själv läst från trovärdiga, att det skulle florera en epidemi av paramyxo i sverige med mängder av döda djur till följd?
Tycker inte min inställning är särskilt lustig, tycker du och flera andra har en inställning som snarast är att likna med okunskap och veckotidnings hysteri.
som sagt jag har varit med ett tag och dessa "utrderingar av vår hobby profetior" florerar med ojämna mellanrum.
men hobbyn lever vidare.
mvh
Mats

Montivipera
2011-03-21, 21:34
om alla skulle testa sina djur skulle säkert 40-50% testas positivt på paramyxovirus

Du får gärna utveckla varifrån du får den siffran. Är du säker på att det finns någon som har sådan överblick över läget att han eller hon kan uttala sig om hur spritt viruset är? Personligen tvivlar jag på det eftersom jag har sökt vetenskaplig litteratur i ämnet och upptäckt att den är allt annat än uttömmande.

Ligger latent i mängder med djur som är immuna själva, likt massor av andra virussjukdomar.
För det första betyder inte latens att djuret är immunt. Immunitet är inte heller den enda anledningen till att sjukdomar inte alltid bryter ut. Latens betyder att viruset ligger i ett vilostadie. Vilka signaler som behövs för att få Paramyxoviruset att gå från att vara latent till virulent vet ingen i dagsläget. Dock är det ett allmänt vedertaget faktum att djur som utsätts för stress eller utsätts för angrepp från många patogener samtidigt är mer benägna att utveckla infektionssjukdomar.

Djur leva med en infektion och klara av att hålla den i schack till det utsätts för ytterligare en infektion. När djuret drabbas av ytterligare en infektion blir detta droppen som får bägaren att rinna över.

Det är inte domedagspropaganda att varna för något som de facto kan slå ut stora delar av någons djurbestånd. Däremot är det ansvarslöst att försöka framställa detta som något man inte behöver bekymra sig om. När det dessutom kommer från någon som mist 1/5 av sin egen samling gränsar det till dumhet.

Det är få hobbyherpetologer som låter obducera sina djur när de dör. Av samma orsak är det därför ingen som med säkerhet vet hur ofta Paramyxovirus orsakar dödsfall hos ormar i fångenskap. Eftersom vi vet att vi inte vet så mycket om OPMV är det enda kloka att uppmana till försiktighet.

Folk som vet mycket om ett ämne brukar också inse hur mycket de inte vet. Den insikten saknas hos flera av de som uttalat sig om virusets ”ofarlighet” här. För den som vet med sig att den inget vet kan det därför vara viktigt att fråga sig vem man ska lyssna på.

Det första alternativet är att lyssna på de som säger att det inte är något att oroa sig för samtidigt som de medger att de själva förlorat 35-40 djur vid ett enda utbrott av sjukdomen.
Det andra alternativet är att lyssna på dem som säger att försiktighet är klokt eftersom vi inte vet så mycket mer om viruset än att det ibland tar död på stora delar av samlingar.

I rent informationssyfte vill jag belysa vad som hände vid ett utbrott vid Aubudon Park and Zoological garden i Louisiana, USA. Där dog 26 av de 42 ormar som uppvisade symptom (Jacobson et al. 1992). Detta innebär en dödlighet på 62% bland de djur som uppvisade symptom.

Att du inte hört något kan bero på många saker, inklusive att du varit borta från hobbyn ett tag. Däremot betyder det inte att det inte har hänt bara för att Mats Jonsson inte har hört talas om det.

Visst det dog 35-40 djur av 200, knappast ngn utradering eller??
Nej det är klart att en dödlighet på 20% är något man kan leva med. Skitsamma att det förorsakar en massa lidande, döda djur m.m.

Har du själv läst från trovärdiga, att det skulle florera en epidemi av paramyxo i sverige med mängder av döda djur till följd?
Jaha så det krävs en epidemi för att det skall vara okej att varna varandra? Frågan är då hur vi ska undvika epidemier om vi inte får varna varandra i förebyggande syfte?

Jag kan inte se något fel alls i att informera om riskerna man utsätter sina djur för om man är oförsiktig med karantän, vem man handlar av osv. Detta blir mer viktigt desto vanligare viruset är, inte tvärtom som vissa vill hävda. Den som inte förstår varför det måste vara så kan fundera på det här: Om man ska spela rysk roulett med en revolver som tar sex kulor i trumman, när är risken störst att man får en kula i huvudet? Är det när det ligger en kula i trumman eller när det är fem?

som sagt jag har varit med ett tag och dessa "utrderingar av vår hobby profetior" florerar med ojämna mellanrum. men hobbyn lever vidare.
Det är ingen som har påstått att alla djur och hela hobbyn kommer att dö ut. Däremot blir det väldigt komiskt när du hävdar att OPMV inte är något att oroa sig för i samma inlägg som du deklarerar att 20% av din egen samling dog av paramyxovirus.

Jacobson, E. R., J. M. Gaskin, S. Wells, K. Bowler, and J. Schumacher. 1992. Epizootic of Ophidian Paramyxovirus in a zoological collection - pathological, microbiological and serological findings. Journal of Zoo and Wildlife Medicine 23:318-327.

bushmaster
2011-03-21, 23:41
MONTIVIPERA.

orkar inte kommentera hela ditt inlägg ;)
Men att på ett riktigt fult sätt hänga ut en person och skrämma upp massor av folk, för ngt som funnits i massor med år och som vi som hållit på länge har levt med vetskapen om är inte acceptabelt.
Precis som hänt här på forumet. (inte personligt)
Sedan så måste jag ju poängtera att bara för jag inte haft en massa crotalider sedan 2002 innebär ju inte att jag varit frånvarande totalt från hobbyn!!
Har tillsammans med mina grabbar haft ett flertal ormar som de kan vara med och lära sig hantera.

sedan så måste jag ju säga att med tanke på att jag hållt på med exotiska ormar sedan 1980 så är ju ett utbrott på 31 år att beteckna som en liten sak, om man ser det i det stora hela.
Självfallet var det vid tillfället extremt tråkigt, och lidandet för djuren bedrövligt.

Du måste ju ändå se till defakto att det inte varit massor med konstiga dödsfall runt om i sverige.

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg " att det kan bryta ut vid stark fysisk nedgång för de djur som inte är immuna" av det kan man utläsa att jag inte menar att alla djur som bär på viruset är immuna.

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion. Då vi alla vill ha friska djur så är det upp till var och en att se till att sköta inköp och försäljningar med sunt förnuft, att testa alla djur innan inköp eller försäljning är nära nog en utopi.
Sedan så kan man ju tycka det är underligt att folk sitter och skriver av sin ilska och pratar dynga om en person som ämnet inte handlar om, och det är inte acceptabelt att göra om någon.
Om forumet inte skall haverera och dö ut som i en "paramyxoepidemi" så krävs nog att folk försöker hålla igen lite, och det gäller även mig.
Ha en trevlig natt
Mvh
Mats Jonsson

_dennis_
2011-03-22, 02:33
JohanS eller Viktigpetter, blev det nån respons av varningarna ni skickade ut?
JohanS, jag antar att du jobbar på Anläggningen paramyxot finns, hur går det där??
Några symptomer? Dödsfall? Eller liknande?
Viktigpetter: kan du skriva lite mer om din varning här som di gjorde
På Venomland? Jädra jobbigt med så mycket engelska,
Har han stort kontaktnät med mera och hur menade du med One of Swedens biggest dealer?

Montivipera
2011-03-22, 08:05
MONTIVIPERA.

orkar inte kommentera hela ditt inlägg :D
Men att på ett riktigt fult sätt hänga ut en person och skrämma upp massor av folk, för ngt som funnits i massor med år och som vi som hållit på länge har levt med vetskapen om är inte acceptabelt.
Precis som hänt här på forumet. (inte personligt)
Sedan så måste jag ju poängtera att bara för jag inte haft en massa crotalider sedan 2002 innebär ju inte att jag varit frånvarande totalt från hobbyn!!
Har tillsammans med mina grabbar haft ett flertal ormar som de kan vara med och lära sig hantera.

sedan så måste jag ju säga att med tanke på att jag hållt på med exotiska ormar sedan 1980 så är ju ett utbrott på 31 år att beteckna som en liten sak, om man ser det i det stora hela.
Självfallet var det vid tillfället extremt tråkigt, och lidandet för djuren bedrövligt.

Du måste ju ändå se till defakto att det inte varit massor med konstiga dödsfall runt om i sverige.

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg " att det kan bryta ut vid stark fysisk nedgång för de djur som inte är immuna" av det kan man utläsa att jag inte menar att alla djur som bär på viruset är immuna.

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion. Då vi alla vill ha friska djur så är det upp till var och en att se till att sköta inköp och försäljningar med sunt förnuft, att testa alla djur innan inköp eller försäljning är nära nog en utopi.
Sedan så kan man ju tycka det är underligt att folk sitter och skriver av sin ilska och pratar dynga om en person som ämnet inte handlar om, och det är inte acceptabelt att göra om någon.
Om forumet inte skall haverera och dö ut som i en "paramyxoepidemi" så krävs nog att folk försöker hålla igen lite, och det gäller även mig.
Ha en trevlig natt
Mvh
Mats Jonsson För det första vet varken du, jag eller någon annan hur många djur som dör under "konstiga omständigheter" varje år. Om du inbillar dig att du vet vad som händer i folks samlingar, vad de berättar och inte så får det stå för dig. För det andra, om du har rätt, kan det låga antalet dödsfall faktiskt bero på att folk tar sådana här varningar på allvar när de dyker upp. Återigen är själva meningen med att varna att förhindra smittspridning och epidiemier. Eftersom du tycks ha väldigt svårt att förstå det resonemanget tänker jag förklara det på det allra mest basala och grundläggande planet.

Det har vid ett par tillfällen hänt att folk medvetet har spridit HIV. Ett sådant tillfälle var när en man i Stockholm hade haft oskyddad sex med ett sextiotal kvinnor trots att han visste att han var smittad. När myndigheterna hade identifierat mannen gick de ut i pressen med hans namn, bild och de alias de kände till att han använt. Syftet var naturligtvis att skydda allmänheten och förhindra vidare smittspridning. Kort därefter lyckades polisen gripa mannen. Efteråt visade det sig att mannen hade haft sex ett stort antal kvinnor som myndigheterna inte hade fått kännedom om innan de gick ut i pressen och varnade. Vad vi inte vet och aldrig kommer att få veta är hur många han hade lyckats smitta om inte myndigheterna hade gått ut och varnat allmänheten. Det vi får utgå från är dock att det gjorde det svårare för honom att hitta nya offer. Nästa aspekt är att vetskapen om att de kanske var smittade troligen hindrade några av kvinnorna han legat med att ha oskyddad sex och i sin tur sprida smittan vidare. Det finns alltså logiska grunder att utgå från att myndigheternas varningar förhindrade eller åtminstonde dämpade något som hade kunnat utvecklas till en epidemi. Om man applicerar samma resonemang som du har använt här på situationen jag beskrivit här ovan blir slutsatsen att myndigheterna gjorde fel i att varna allmänheten eftersom de "hängde ut" en person på ett "mycket fult sätt". Förstår du inte själv bristerna i ditt resonemang?

Sedan fortsätter du att hävda att om något är vanligt så är det mindre befogat att varna än om något är ovanligt. I sjävla verket är det precis tvärtom. Det tycks vara svårt för dig att förstå det där, men om du läser min liknelse om rysk roulett igen kanske du förstår varför ditt resonemang bryter mot vanligt sunt bondförnuft.

Sist men inte minst verkar du bara utgå från de som sysslat med detta länge i dina resonemang. Det du borde fundera över är om det verkligen är nödvändigt att nybörjarna ska lära sig om det här viruset genom att råka ut för samma sak som du gjorde, nämligen att en massa djur dör? Är det inte bättre att gå ut och varna för t.ex. Paramyxo, speciellt med hänsyn till de som vet mindre än de gamla och luttrade? Man måste ibland tänka lite på andra människor också. Det är inte bra att vara allt för självupptagen.

Nu orkar jag inte lägga mer tid på att förklara sådant som borde vara självklarheter. Du får ha det så bra Mats. Vi springer nog snart på varandra på någon mässa och kan prata om gamla tider!

Mvh Magnus Karlsson aka Bulan

bushmaster
2011-03-23, 00:18
Ge dig!!
hiv ryskroulette LOL
har aldrig hävdat att man inte skall ta varningar på allvar, visa var jag skrvit det, du tolkar allt som du vill.
Det jag skrivit är, i klartext, så du kanske förstår :)
Det överdrivs något så fruktansvärt att nybörjare blir livrädda för ett virus som med största sannolikhet ngt eller ngr av deras djur redan har.
Det är så lätt att på ett forum överdriva och haussa upp ngt, se bara på denna tråd.
Har aldrig förringat att det är bedrövligt om ngns djur skulle gå åt, men att en epedemi har hindrats tack vare denna tråd tror jag inte, inte en bråkdel av alla som håller reptiler är här.
Och de flesta kör på som vanlig efter ngn vecka eller två.

Och nej jag förstår inte dit HIV resonemang, tror inte ngn annan heller gjorde det.
En person kan namges för att hindra skada på annan människa om det finns starka skäl.
Men En person kan inte namnges och hängas ut för att han ovetandes sålt ett sjukt djur, det är olagligt.

Så jag ser inte bristerna i mitt resonemang.
Sedan är ditt roulett inlägg är så off topic så jag kommenterar det inte, då jag faktiskt inte kan se likheten med att ngn sålt en sjuk orm utan att veta om det.
Till sist skulle tro att fler djur dör av Pseudomonas och schigella infektioner som varit en av de största reptilmördarbakterierna i hobbyn.
Mvh
Mats Jonsson

Badmungo
2011-03-23, 09:54
Hej.

Ämnet intresserar mig så jag måste ställa en fråga. Att 40-50 % av ormarna skulle vara positiva OPMV, finns det någon källa för det som jag kan läsa vidare i? Jag har inte hittat några sådan siffror någonstans. Den mesta litteraturen jag kommit över säger att sjukdomen är ganska så dödlig (det varierar lite men den allmäna åsikten verkar vara att den är mycket dödlig), och ur den aspekten så tycker jag det känns konstigt att 40-50% av våra ormar skulle ha sjukdomen?

MVH

Fredrikn Olofsoon.

mkv
2011-03-23, 17:31
Låser tråden tills jag hinner hem och gå igenom den. Har gått alldeles för långt nu.
Skärpning!

/M

mkv
2011-03-23, 19:49
Tråden är åter öppnat igen efter att jag har rensat en hel del. Se till att hålla Er till topic och håll eventuella personliga vendettor i PM.
Ni kan se detta som en första varning, en andra varning innebär bannlysning.

Hänvisar till reglerna (http://www.crotalus.se/threads/12-Regler).

1. Var trevlig. Detta betyder att otrevliga kommentarer, spydigheter och personangrepp inte är tillåtna. Kan du inte hålla dig till sakfrågorna får du inte skriva inlägg.

2. Svara bara om ditt inlägg tillför diskussionen något. Detta kan vara en ny vinkel, ytterligare fakta eller något annat som bidrar till att föra diskussionen framåt.

/M

Montivipera
2011-03-23, 20:05
Det överdrivs något så fruktansvärt att nybörjare blir livrädda för ett virus som med största sannolikhet ngt eller ngr av deras djur redan har.

Du har fortfarande inte lyckats ta fram något underlag som styrker att viruset är så vanligt förekommande som du påstår. Vad bygger du det påståendet på?

Har aldrig förringat att det är bedrövligt om ngns djur skulle gå åt, men att en epedemi har hindrats tack vare denna tråd tror jag inte, inte en bråkdel av alla som håller reptiler är här.
Många bäckar små bildar en stor å. Att inte alla läser Crotalus.se är helt sant men chansen att hindra smittspridning ökar naturligtvis med antalet kanaler man använder.

Och de flesta kör på som vanlig efter ngn vecka eller två.
Om det är sant att flesta kör på som vanligt efter en vecka eller två är det ett enormt starkt argument för att sprida information! Om man ser till att folk får information om smittkällor, inkubationstider, latens och andra saker så kanske de ändrar beteende och slutar handla från källan, förlänger sina karantänstider, tar prover mm. Ett tydligare exempel på varför information är viktigt är svårt att tänka sig.

En person kan namges för att hindra skada på annan människa om det finns starka skäl.
Men En person kan inte namnges och hängas ut för att han ovetandes sålt ett sjukt djur, det är olagligt.
Anledningen att namnge människor som sprider hiv till andra människor eller varna när någon säljer djur som är bärare av paramyxo är i grunden den samma. Att förhindra smittspridning.

Sedan är ditt roulett inlägg är så off topic så jag kommenterar det inte, då jag faktiskt inte kan se likheten med att ngn sålt en sjuk orm utan att veta om det.
Liknelsen handlar om sannolikheter och inget annat. Resonemanget är mycket enkelt. När man spelar rysk roulett med en kula är risken att man skjuter sig i huvudet mycket lägre än när man spelar med fem kulor. Av samma orsak är varningar och information om hur man kan undvika att drabbas viktigare när ett virus är vanligt än när det är ovanligt.

Till sist skulle tro att fler djur dör av Pseudomonas och schigella infektioner som varit en av de största reptilmördarbakterierna i hobbyn.
Att det finns saker som tar död på fler djur än paramyxo är inget skäl att inte varna för Viruset. Det är däremot ett skäl till att varna för att det finns fler smittor man bör se upp med.

bushmaster
2011-03-23, 23:06
Du har fortfarande inte lyckats ta fram något underlag som styrker att viruset är så vanligt förekommande som du påstår. Vad bygger du det påståendet på?

Många bäckar små bildar en stor å. Att inte alla läser Crotalus.se är helt sant men chansen att hindra smittspridning ökar naturligtvis med antalet kanaler man använder.

Om det är sant att flesta kör på som vanligt efter en vecka eller två är det ett enormt starkt argument för att sprida information! Om man ser till att folk får information om smittkällor, inkubationstider, latens och andra saker så kanske de ändrar beteende och slutar handla från källan, förlänger sina karantänstider, tar prover mm. Ett tydligare exempel på varför information är viktigt är svårt att tänka sig.

Anledningen att namnge människor som sprider hiv till andra människor eller varna när någon säljer djur som är bärare av paramyxo är i grunden den samma. Att förhindra smittspridning.

Liknelsen handlar om sannolikheter och inget annat. Resonemanget är mycket enkelt. När man spelar rysk roulett med en kula är risken att man skjuter sig i huvudet mycket lägre än när man spelar med fem kulor. Av samma orsak är varningar och information om hur man kan undvika att drabbas viktigare när ett virus är vanligt än när det är ovanligt.

Att det finns saker som tar död på fler djur än paramyxo är inget skäl att inte varna för Viruset. Det är däremot ett skäl till att varna för att det finns fler smittor man bör se upp med.

Och du mal på med samma visa hela tiden! Jag vet att du inte är så dum som du utger dig för att vara i tråden. jag har klart och tydlig skrivit vad jag menar men du försöker vända på det hela tiden.

Sedan är det ju självklart att moderatorn inte vill att vissa saker skrivs, kompisar och så har jag förstått.
Att tillåta att hänga ut vissa men inte andra är rent sagt skitfult.
Detta forum lär väl dö ut om det fortsätter.
det är ju inte det mest aktiva redan nu...
Men det kanske jag inte får skriva.
Trodde censur inte var tillåtet så länge man håller sig inom lagen.
Signing out
Mats

bushmaster
2011-03-23, 23:13
@Tjabo..

Självklart är alla djur jag sålt/säljer friska och om köparen inte tar mig på orden är det fullt ok att begära att djuret testas JA. På min eller köparens bekostnad efter vad man kommit överens om.

Jag skrev inte att alla mina djur testas per automatik innan försäljning. Då jag enbart har fullt friska djur hemma så ska detta inte behövas, men.... om det är krav från köparen så är det helt okej att begära en sådan sak ja...

Vad det gäller införskaffning så har jag redan redogjort för hur jag gör.

Så om du personligen tycker det är tillräckligt att titta på ett djur och bedömer att det är friskt och kan föras in i din befintliga "samling" så är det ditt sätt att hantera det hela. Jag hoppas dock att du praktiserar god karantän och inte introducerar icke karantänade djur.

Oavsett vad så tycker jag att man alltid ska sätta nyinförskaffade djur i karantän. Tror inte jag behöver förtydliga varför....

Mvh D
Även de djur som råkade följa med från Grekland, fixade ni karantän där innan du och JohanS tog hem sköldpaddorna och ammodytesarna?? ;)
Har ni rengjort stativet sedan ni kom hem? ;)
Mvh
Mats

bushmaster
2011-03-23, 23:18
Man undrar ju varför vederbörande gjort tillägget "för en väns räkning" i sin annons på den andra sidan...
Man kan ju iofs räkna ut vem vännen är efter att ögnat igenom listan, då denne brukar ha åtminstonde hälften av djuren på listan till salu på en mer eller mindre reguljär basis.
Är det ett sätt att "två" sig från paramyxo "anklagelserna" eller är det för att myndigheterna börjat rota i hur någon "icke komersiellhandlare" kan ha sådana kvantiteter till salu...?

Skumt sa räven... ;)

Rille
Off topic!!!!

Mr C
2011-03-23, 23:22
Tycker att de börjar likna dagisnivå när man efter att tråden blivit rensad forsätter med personliga påhopp som helt saknar någon relevans . Jag tror att vi alla är ute efter ett seriöst forum utan massa smutskastning eller har jag helt fel?

/MrC

JohanS
2011-03-24, 00:08
Jag har varken sköldpaddor eller ammodytes. Jag har heller aldrig varit i Grekland med Danne.
/J

bushmaster
2011-03-24, 00:38
Jag har varken sköldpaddor eller ammodytes. Jag har heller aldrig varit i Grekland med Danne.
/J
sorry johan mitt misstag
det var danne och bulan det skulle va
du är här med rentvådd från denna grej. Lite jobbigt att bli oskyldigt uthängd ellerhur?
Mvh
mats

_dennis_
2011-03-24, 00:59
Men härrejädrar, nu rensades det bort till kompisars vinning, igen, rent ut
sagt tragiskt!
Miro är du rädd att pojkarna dina för hett om sig, att JP inte kan försvara sig och man får rätt att stampa på han ändå!
Hoppas alla hinner se dessa särbehandlingar!
Skärpning nu för faen Miro!
Skicka hela tråden åt hellavetta istället då den inte har nån funktion sammt att de som har fått skit verkar ha sitt på det torra

Mr C
2011-03-24, 03:07
Att personen ifråga inte kan försvara sig de har han ju bara sig själv att skylla då han lyckades få sig självbannad innan denna tråd ens startade och han har ju även lyckas få andra personer bannade då han uppfört sig illa genom andras konton .
Sen tycker jag de är självklart att de inte ska mörkas om djur faktiskt blir positivt testade av någon allvarlig sjukdom ,och upp till var och än av oss att välja om vi vill handla djur därifrån .
Jag kan inte bestämma om folk tycker det är ok att förlora en del av sina djur och inte känner att det är någon fara .
Att inlägg som är väldigt off-topic tas bort tycker jag är helt rättvist då denna tråd handlar om just Paramyxo viruset.

/MrC

_dennis_
2011-03-24, 06:03
Ja, blir JP bannad av ytterst lite och andra inte genom att hänga ut och som det ser ut idag förtala
säger ju endel om hur man vill ha det...

mkv
2011-03-24, 08:47
Låser tråden permanent nu, men jag lämnar kvar dagisinläggen så folk får se hur det inte ska gå till.

För att klargöra i tråden vill jag nämna att jag har själv gett JP möjligheten att uttala sig, men han har valt att inte göra detta.

/M