Visa fullständig version : Nybörjare på ormar
Skrev lite i presentationstråden förut idag:
http://www.crotalus.se/threads/11-Presentation-av-medlemmarna-p%C3%A5-crotalus.se?p=23700&viewfull=1#post23700
Det är alltså Atheris Squamigera och Cerastes Cerastes som jag blivit kär i men inser att det är typiskt dåliga nybörjarormar.
Vad säger ni, vad krävs för erfarenhet för att hålla dessa arter? Hur tar man sig dit? Finns det liknande ormar som inte är så giftiga?
Som du säger så är det inte lämpligt att skaffa någon av dessa arter som förstaormar.
Det finns inga genvägar för att skaffa sig giftiga djur, det enda rimliga är erfarenhet och sunt förnuft.
För Atheris är det bra att ha erfarenhet av trädlevande arter (kanske är Corallus hortulanus något för dig?) och hur man hanterar dessa på ett säkert sätt.
/M
För Atheris är det bra att ha erfarenhet av trädlevande arter (kanske är Corallus hortulanus något för dig?) och hur man hanterar dessa på ett säkert sätt.
/M
Tack för tipset, precis vad jag vill ha!
Har ni något tips på en sandökenlevande ogiftig orm som motsvarar Cerastes Cerastes?
Har ni något tips på en sandökenlevande ogiftig orm som motsvarar Cerastes Cerastes?
Kolla på Eryx sp. (sandboa) om det kan vara något.
/M
HannesArboreals
2011-05-08, 15:41
Hej!
Disclaimer:
Delar med mig av mina erfarenheter men ber dig att ta dessa med en stor nypa salt då jag inte anser mig själv ha tillräckligt många giftår på nacken för att ge råd. Berättar hur JAG gick tillväga, om detta var rätt eller inte kan diskuteras men det fungerade för mig, det kanske inte gör det för dig. Giftormar är farliga och jag uppmanar särskilt ingen under 20 år att försöka få tag i en efter att ha läst detta.
Vad bra att du frågar här och inte något annat forum där du får 20 svar som säger samma sak!
Oavsett vart du frågar kommer "mentor" vara det vanligaste svaret. Det är lättare sagt än ordnat märkte jag innan jag skaffade gift.
Det står så mycket skräp på internet så var väldigt selektiv med vad för artiklar/forum du spenderar din tid på.
Mina erfarenheter av detta är: LÄS inte (eller lite) på forum utan läs böcker som handlar om giftormar och hållande av dessa. Och köp inte något skräp som "Mark Oshea" skrivit där står inget som är till din fördel förutom någon fin bild och ett par meningar. Alla bra böcker är på engelska och finns mest på amazon.com men även på svenska boksidor.
Även om det är trist så måste du ha erfarenhet och en för dig tråkig, ofarlig orm kan rädda ditt liv/armar/njurar/fingrar i framtiden!
Köp riktiga krokar från tongs.com, inget som nån byfåne svetsat ihop med fel typ av svets så kroken ramlar av pinnen. Det kan man bli ledsen i ögat av.
Träna på bitska ormar(vilka dessa är måste du fråga runt efter) som inte är giftiga. Du vill ha potenta, snabba ökenlevande ormar och trädlevande av den mer potenta sorten.
Då bör du hitta motsvarande fast utan gift och hålla dessa något år. Blir du biten en gång så "dör" du och ta åt dig den läxan, gå vidare och klara dig utan bett flera år sedan kan du fundera mer på gift.
Finns gott om folk med flera decenniers erfarenhet av gift till skillnad från mig, men det är sällan man ser någon svara på "nybörjargift"-trådar... Så jag som novis gjorde ett försök.
Mvh Hannes
Kul nu kommer vi igång, tack för era bra svar!
C.Hortulanus verkar intressant, jag känner inte lika mycket för Eryxen.
Jag delar helt tankar med Hannes, så min fråga är vad finns det mer för lite mer bitska men ej giftiga ormar träd/öken? För mig är det inget krav att dom gräver ner sig.
Kan bara hålla med de andra:)
Men som ordföranden i Skånes herpetologiska förening måste jag tipsa om våra svenska föreningar.
www.Shr-herp.com
www.tf-amazonas.net
www.tf-alba.se
Ta en titt på dessa och kanske bli medlem i någon ligger nära till hands och lär känna folk som håller dessa djur.
Mvh
Men som ordföranden i Skånes herpetologiska förening måste jag tipsa om våra svenska föreningar.
www.Shr-herp.com
www.tf-amazonas.net
www.tf-alba.se
Ta en titt på dessa och kanske bli medlem i någon ligger nära till hands och lär känna folk som håller dessa djur.
Mvh
Tack för länkarna, skall ta mig en titt.
Håller helt med om att bästa sättet att lära sig är att språkas med folk som redan kan, är ju därför vi hänger här :) Dock är det djuren som intresserar mig, jag är inte en person som tycker om att ta sig in i en befintlig social struktur.
Nu är man stolt medlem i TF Amazonas!
Floyd_77
2011-05-10, 11:46
Kul nu kommer vi igång, tack för era bra svar!
C.Hortulanus verkar intressant, jag känner inte lika mycket för Eryxen.
Jag delar helt tankar med Hannes, så min fråga är vad finns det mer för lite mer bitska men ej giftiga ormar träd/öken? För mig är det inget krav att dom gräver ner sig.
Trynsnokar (heterodon nasicus) är små ormar som lever i halvöken och har ett härligt temperament. Fräser, hugger (med stängd mun) och blåser upp sig utan minsta provokation. härlig karaktär, samt små och behändiga.
Sen har ju även leopardsnokar (Zamenis situla) ett härligt humör (fast de hugger inte med stängd mun), men de är ju varken träd eller ökenlevande, utan mer medelhavsklimat.
Min favorit C Hortulanus är snygga och lite lömska (hugger definitivt om de inte gillar vad som händer), men går oftast att hantera bra, vilket är bra då de har rätt långa gaddar som annars kan orsaka blodvite. Hör av dig om du vill känna på hortarna. mvh/Jimmy
Trynsnokar (heterodon nasicus) är små ormar som lever i halvöken och har ett härligt temperament. Fräser, hugger (med stängd mun) och blåser upp sig utan minsta provokation. härlig karaktär, samt små och behändiga.
Sen har ju även leopardsnokar (Zamenis situla) ett härligt humör (fast de hugger inte med stängd mun), men de är ju varken träd eller ökenlevande, utan mer medelhavsklimat.
Min favorit C Hortulanus är snygga och lite lömska (hugger definitivt om de inte gillar vad som händer), men går oftast att hantera bra, vilket är bra då de har rätt långa gaddar som annars kan orsaka blodvite. Hör av dig om du vill känna på hortarna. mvh/Jimmy
Tack för förslagen! Läste detta om Nasicus:
"A feeding bite is just that: they think they have prey, and are not going to let go; the more you move around, the more they try to 'kill' your hand. The easiest and fastest way to disengage a snake's mouth from your body is with grain (not rubbing) alcohol; in a school setting, you can use Listerine or, if none is available, isopropyl (rubbing) alcohol."
Kan se framför mig när jag står med en orm hängandes från näsan och skriker till frun "hämta spriten!" ;)
Floyd_77
2011-05-10, 14:53
Hehe, det kanske har hänt, men tror att sådana bett är ovanliga om de ens händer... Kanske om du gnuggat en padda på näsan ;)
Trynsnoken jag hade ville äta ifred, stod man i närheten så fräste och attackerade den hela tiden och fick ingen "matro", men när man gick därifrån började den tugga i sig maten...
För säkerhets skull så ska man ju inte hantera foder innan man hanterar ormar oavsett art. Iaf om du vill undvika bett. ;)
För säkerhets skull så ska man ju inte hantera foder innan man hanterar ormar oavsett art. Iaf om du vill undvika bett. ;)
Ah! Samma sak med ormar som med mrt då, man bör inte äta en saftig kebab pizza innan man hanterar en mrt för då blir det tråk... ;)
Idag har jag varit runt i lite olika zoo affärer, usch vilket tråkigt utbud av orm i butik det finns i Göteborg...
Idag har jag varit runt i lite olika zoo affärer, usch vilket tråkigt utbud av orm i butik det finns i Göteborg...
Det är bättre du åker till någon mässa (Norrköping nu på lördag?) och kollar utbud där istället.
Då kan du även få lite mer djupgående information om djuren i fråga i och med att säljaren ofta är uppfödare också.
/M
Det är bättre du åker till någon mässa (Norrköping nu på lördag?) och kollar utbud där istället.
Då kan du även få lite mer djupgående information om djuren i fråga i och med att säljaren ofta är uppfödare också.
/M
Japp, det har alltid varit min inställning, blev ändå förvånad av utbudet fast jag hade låga krav :)
HannesArboreals
2011-05-17, 09:17
Djuraffärer säljer oftare sjuka djur än vad privatpersoner gör, tänk på det =) Iaf i gävle, törs inte ta ett steg in i butikerna..
Djuraffär har jag lagt ner, när jag väl bestämt mig för att köpa så får det bli av någon här eller på Repti.
Var och besökte Borås Tropikhus igår, var ett trevligt besök dock utan A.Squamigera och Hortulanus men det fanns en jättefin Cerastes Cerastes. Varken Squamigera eller Hortulanus har jag fått möjlighet att se live än.
Även börjat titta på hur man söker tillstånd i Göteborg, tänkte först strunta i det för jag tycker det verkar vara ett rent politiskt utspel men nu känner jag mer att "te sagt är te sagt och te sagt gäller".
Även börjat titta på hur man söker tillstånd i Göteborg, tänkte först strunta i det för jag tycker det verkar vara ett rent politiskt utspel men nu känner jag mer att "te sagt är te sagt och te sagt gäller".
Nu är det enkelt att få tillstånd för både giftiga och ogiftiga ormar i Göteborg, något vi kan tacka SHR och tillståndsgruppen för.
/J
Nu är det enkelt att få tillstånd för både giftiga och ogiftiga ormar i Göteborg, något vi kan tacka SHR och tillståndsgruppen för.
/J
Det låter bra.
Jag läste lite gamla trådar om det igår, ett imponerande arbete! Fight da powah! :)
Tack för att jag fick se dina Hortar!
www.Shr-herp.com
www.tf-amazonas.net
www.tf-alba.se
Mvh
Jag lyssnar på era råd men nu har jag blivit lite tveksam. Bestämde mig för att jag tyckte det var bra att gå med i förening, läste lite och insåg att föreningarna gör mycket bra så dom kan man stötta för en liten peng.
Jag anmälde mig till TF Amazonas på hemsidan samt betalade in medlemsavgiften, detta var nu tre veckor sedan, inte fått ett bekräftelse mail eller någon information alls.
I samma veva försökte jag bli medlem i GHF, försökte använda deras formulär på sidan men det fungerade inte. Verkar som den förutsätter att man har en mailklient på sin dator. Istället mailade jag kontakten på sidan och gav mina uppgifter och sa att jag ville bli medlem, inte hört ett ljud.
Någon som vet om detta är normalt och dom bara har fullt upp?
För att bli medlem i GHF räcker det med att du sätter in medlemsavgiften på föreningens postgiro.
"Sätt in 280 kronor på GHFs postgiro: 41 44 54 - 9.
Familjemedlemskap kostar 25 kr.
GHF tillämpar kalenderårsmedlemskap."
http://www.herpetologi.com/
För att bli medlem i GHF räcker det med att du sätter in medlemsavgiften på föreningens postgiro.
"Sätt in 280 kronor på GHFs postgiro: 41 44 54 - 9.
Familjemedlemskap kostar 25 kr.
GHF tillämpar kalenderårsmedlemskap."
http://www.herpetologi.com/
Hur får då GHF namn, adress och övriga kontaktuppgifter?
Hur får då GHF namn, adress och övriga kontaktuppgifter?
Det anger du i ett meddelande vid inbetalningen samt skickar meddelande till GHF att du betalt.
/M
Det anger du i ett meddelande vid inbetalningen samt skickar meddelande till GHF att du betalt.
/M
OK, skickar till samma mailadress som dom inte svarat mig på "pseudonaja@hotmail.com" ?
OK, skickar till samma mailadress som dom inte svarat mig på "pseudonaja@hotmail.com" ?
Eller än bättre, använd formuläret på http://www.herpetologi.com/medlem.htm
/M
Eller än bättre, använd formuläret på http://www.herpetologi.com/medlem.htm
/M
Håller helt med, det vore det bästa. Men som jag skrev ovan så fungerar inte formuläret, det kräver att man har en mailklient på sin dator. Tittade även lite djupare på formuläret och det enda det gör är att skapa ett mail till "pseudonaja@hotmail.com".
Nä, du anger det i meddelandefältet vid betalning.
/J
Nu har jag fått svar på mitt mail, tack alla som engagerat sig i mitt GHF medlemsskap :)
Låter tiden utvisa om jag blev medlem i TF Amazonas.
Jag är "back on track".
Nu har man hängt här en månad, skall vi se vad man lyckats med:
- Fått massa bra svar i min tråd. Tack!
- Fått kontakt och hjälp av flera personer utanför min tråd. Tack!
- Insett vilka arter som intresserar mig mest samt nästan bestämt mig för att börja med marklevande ökenarter.
- Stöttat föreningar med mitt medlemsskap.
Jag har även förhandlat med min fru om att få ha ormar. Vi bor på 123kvm och jag har ett arbetsrum på ca 10kvm, tänkte att där kan jag ju ha mina djur så kunde frugan få resten av huset. Snacka om att köra huvudet i väggen, det skall visst inte vara några ormar i vårt hus.. Då blev jag förbannat, slog näven i bordet och sa "älskling nu är det du som bestämmer", sagt och gjort jag får flytta ut till vårt lilla förråd....
Blev inspirerad av den här fina väggen:
http://www.crotalus.se/threads/2062-Exoterra-v%C3%A4gg?highlight=exo-terra
Tänkte "åh, jag skall bygga upp ett hyllsystem med ELFA hyllor i förrådet" men det sket sig också, Mickej verkar bo i Malmö så han jobbar säkert i Danmark och tjänar stora pengar, jag bor i Göteborg jobbar Volvo och tjänar små pengar. ELFA-hyllsystem är DYRT! Så snål-mrt åkte till Byggmax och köpte ett kompatibel hyllsystem för en mycket billigare peng.
Lite borra och skruva så har man sina hyllor:
http://s2.postimage.org/1csdf3i78/bild.jpg (http://postimage.org/image/1csdf3i78/)
Täppte även för den enda vägen ut:
http://s1.postimage.org/vduyg344/bild_1.jpg (http://postimage.org/image/vduyg344/)
Idag tänkte jag roa mig med att söka tillstånd och sedan blir det till att leta utrustning :)
Härligt. Ser fram mot färdigt resultat :)
Kolla igenom min tråd "Djur rum2011" under terrarie sektionen, kanske finns ytterligare inspiration för ditt bygge där :).
Mvh
Härligt. Ser fram mot färdigt resultat :)
Kolla igenom min tråd "Djur rum2011" under terrarie sektionen, kanske finns ytterligare inspiration för ditt bygge där :).
Mvh
Det där är ju lite en helt annan klass än några sunkiga byggmax hyllor :)
Har du installerat någon övervakning än? Jag har blivit sugen på en trådlös webkamera samt någon lösning för att kunna fjärravläsa temperatur och fuktighet.
Det är bara en enkel ställning byggt av 45x45 reglar och mdf plattor.
Ne det har inte kommit så långt än , men hade varit kul med kamera övervakning :)
Tänkte "åh, jag skall bygga upp ett hyllsystem med ELFA hyllor i förrådet" men det sket sig också, Mickej verkar bo i Malmö så han jobbar säkert i Danmark och tjänar stora pengar, jag bor i Göteborg jobbar Volvo och tjänar små pengar. ELFA-hyllsystem är DYRT! Så snål-mrt åkte till Byggmax och köpte ett kompatibel hyllsystem för en mycket billigare peng.
Mickej jobbar visserligen Danmark men är också mycket impulsiv och köper alltid första bästa utan att tänka efter om det finns nåt annat....Elfa är ändå inte så dyrt med tanke på vad som står på hyllorna. Alla mina hyllor gick på lite över 3000kr och då har jag två sådan väggar totalt 10 terrarier.
Mickej jobbar visserligen Danmark men är också mycket impulsiv och köper alltid första bästa utan att tänka efter om det finns nåt annat....Elfa är ändå inte så dyrt med tanke på vad som står på hyllorna. Alla mina hyllor gick på lite över 3000kr och då har jag två sådan väggar totalt 10 terrarier.
Låter billigt, får din vägg till 2.4m lång, en sådan skulle kostat 1350kr på Byggmax med cc 50. Då hade jag hellre valt Elfa. Idag hade nog bara hyllplanen på Elfa gått på 3000kr.
Floyd_77
2011-06-06, 17:21
Härligt Daniel, det där kommer bli skitbra!
Var kan jag få tag på sådant galler som du använt på andra bilden? Har letat som en tok efter sådant.
Var kan jag få tag på sådant galler som du använt på andra bilden? Har letat som en tok efter sådant.
Köpte den på Hornbach. Är aluminiumplåt så det bör finnas mer prisvärda lösningar men den var väldigt lätt att kapa till. :)
Tarantula
2011-06-07, 15:06
Skoj att du fått tillstånd av regeringen att ha ormar! Otroligt rolig och avkopplande hobby, och beroende framkallande!!! Ser fram emot fortsatta uppdateringar om ditt blivande djurrum, alltid skoj att se hur andra löser saker och ting!
Köpte den på Hornbach. Är aluminiumplåt så det bör finnas mer prisvärda lösningar men den var väldigt lätt att kapa till. :)
Tackar tackar, då vet jag var jag ska leta nu då ;)
Tackar tackar, då vet jag var jag ska leta nu då ;)
Jag hade själv svårt att hitta den, försökte förklara för personalen vad jag ville ha men lyckades inte. Hittade den när jag gick runt och tittade. Enligt kvittot så heter den "Alu-Hålplåt 2/4mm" så kan du enkelt fråga efter den.
HannesArboreals
2011-06-11, 08:56
Jag har blivit sugen på en trådlös webkamera samt någon lösning för att kunna fjärravläsa temperatur och fuktighet.
Finns "sms mackapärer" som du kan övervaka temp och luftfuktighet med, dessa kostar mellan 4-6 tusen vad jag kunde så på 2 min surfande, sen kan du också koppla in vattensensor för t ex regnsystemet, brandvarnare allt möjligt, jäkligt high-end ;). Sen finns det ju trådlösa tempsensorer och väderstioner här och där typ clas ohlsson, biltema, jula, coop.. Vet inte vilken räckvidd det har och vilket avstånd till ditt rum men det går säkert att lösa! vad bra att du har ett djurrum! Är mer eller mindre ett kriterie för giftormar även om det skulle vara i ett senare skede för dig om man ska vara etisk dvs, många har ju siten i vardagsrummet också! :)
Finns "sms mackapärer" som du kan övervaka temp och luftfuktighet med, dessa kostar mellan 4-6 tusen vad jag kunde så på 2 min surfande, sen kan du också koppla in vattensensor för t ex regnsystemet, brandvarnare allt möjligt, jäkligt high-end ;). Sen finns det ju trådlösa tempsensorer och väderstioner här och där typ clas ohlsson, biltema, jula, coop.. Vet inte vilken räckvidd det har och vilket avstånd till ditt rum men det går säkert att lösa! vad bra att du har ett djurrum! Är mer eller mindre ett kriterie för giftormar även om det skulle vara i ett senare skede för dig om man ska vara etisk dvs, många har ju siten i vardagsrummet också! :)
sms vill jag inte ha, hade helst haft något IP-baserat så man får in mätdatan direkt i datorn. Men jag tror jag börjar med en sådan här enkel sak:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161197539
(http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161197539)
Är Viperia Berus också en big no no att börja med?
Ser sjukt fina ut och verkar inte vara så giftiga.
HannesArboreals
2011-07-03, 20:29
ang. berus så kan du få många åsikter men de flesta kommer vara negativa. Vad gäller din egen säkerhet så är det förmodligen den bästa ormen då svensk sjukvård är van att hantera dessa bett. Även om vården inte skiljer sig så mycket från liknande ormar.
Säger du till akuten att du blivit biten av en Svensk Huggorm så vet de direkt hur de ska hantera dig till skillnad från om du blir biten av en (cerastes cerastes) så blir de förvirrade och måste kontakta giftinfo etc medans din hälsa skenar iväg.
men, att hitta cb berus är inte enkelt i sverige. Även om du gör det så kommer du bli nedbryten av all skepsis och frågor om ursprung på forumen.
Förresten, vill du att jag pm:ar tips på några bra böcker till dig, bland annat en som i detalj tar upp berus i fångenskap?
ang. berus så kan du få många åsikter men de flesta kommer vara negativa. Vad gäller din egen säkerhet så är det förmodligen den bästa ormen då svensk sjukvård är van att hantera dessa bett. Även om vården inte skiljer sig så mycket från liknande ormar.
Säger du till akuten att du blivit biten av en Svensk Huggorm så vet de direkt hur de ska hantera dig till skillnad från om du blir biten av en (cerastes cerastes) så blir de förvirrade och måste kontakta giftinfo etc medans din hälsa skenar iväg.
men, att hitta cb berus är inte enkelt i sverige. Även om du gör det så kommer du bli nedbryten av all skepsis och frågor om ursprung på forumen.
Förresten, vill du att jag pm:ar tips på några bra böcker till dig, bland annat en som i detalj tar upp berus i fångenskap?
Jag lekte bara med tanken, såg några till salu som var från Finland. Stog som F11, när det gäller fisk skulle det betyda elfte generationen i fångenskap, är det samma sak i ormvärlden?
Hur so mhelst nu har jag en H.Nasicus som fräser och hugger mot mig vilket känns som en perfekt början.
Berusen får ligga på min "i framtiden"-lista.
Jag tar gärna emot förslag på böcker, detta är min nybörjartråd så du får gärna skriva dina förslag här, annars är det helt OK med PM.
crocodilejonas
2011-07-03, 21:32
Du får jätte gärna skicka tipsen på böcker till mig med:)
HannesArboreals
2011-07-04, 11:23
Vad trevligt att du skaffat lite trynar, jag blev själv sugen på något dylikt som gräver mycket då jag har lite för mycket trädlevande ;) Låter som du hittat dig en bra match. Lägg gärna upp lite bilder på djuren, deras habitat och burk ifall du har tid
Bättre tipsa här då så fler kan läsa!
Jag har en del böcker, jag köpte på mig ett gäng och de mesta är bra bilder och dålig info. Ungefär något som en icke-herpare skulle uppskatta. Tänkte fälla in bilder men om jag inte var bäng när jag läste så fick man ej posta bilder som man inte tagit själv så ni får nöja er med länkar (till bok och bild)
Trutnaus bok:
http://www.amazon.com/Venomous-Snakes-Terrarium-Vol/dp/1575241382
Bästa boken enligt mig för hobbyister som har ormar i fångenskap, giftiga endast, som titel säger. Endast på engelska. Boken tar upp ALLT man kan vilja veta om Viperider, Crotalider, Elapider. Skötsel, diet, historia, identification, fjällantal, hur potenta de är, hur svåra/lätta de är att hålla, parning, till och med hur man acklimatiserar viltfångade djur. Författaren har egna åsikter om Nybörjarormar också, mer eller mindre förståndiga. T ex rekommenderar han Macrovipera Lebetina Turanica som bra nybörjarorm, samtidigt som han säger att den är nästan lika potent som Russeli v. Ej mycket bilder men det man vill åt är ju texten eller hur? Den kostar en del men förutom litteratur till min utbildning har jag aldrig köpt en mer älskad bok. Denna bok rätar ut alla(nästan) frågetecken. Värd varenda "krona" :) Köp!
http://www.bokus.com/bok/9781934941171/beginners-guide-to-keeping-venomous-snakes/
omslag: "Complete guide to keeping venomous snakes. Covers housing, security, snake hooks, pinning sticks, tubing, snake shields, catchboxes, bagging sticks, and more. Special section on snakebite. "
Också mycket bra bok. Den tar inte upp skötseln av någon orm utan hur du ska hantera och sköta saker kring giftormar. Boken är som författaren säger inte till för att uppmuntra giftormshållning utan tvärt om. Ger dig en tankeställare och en konsekvensanalys innan man tar steget vidare. Lär dig bygga "verktyg" som ej säljs så vitt jag vet t ex plexisköldar. Dessa kan du även använda till trynarna för att kunna arbeta ostört i halva burken. Rekommenderas starkt! Köp! ;)
http://www.amazon.com/Guide-Owning-Eyelash-Temple-Vipers/dp/079382060X
Bok om trädlevande. Du hittar mer info om hållande i föregående bok men det står mycket intressant och viktigt i denna med. Även om du mest var intresserad av marklevande. Jag som gillar trädlevande tyckte om denna, något kortfattad men skrev mer om Waglers än vad trutnau gjorde t ex
http://www.amazon.com/Vipers-Advanced-Hobbyist-Complete-Owners/dp/0764130269
Något kortfattad men har klämt in förvånansvärt mycket om olika huggormar. Mycket fräna bilder men ändå tamt innehåll för en hobbyist, inte särskilt "Advanced" om jag får säga det själv. Men, Har du pengar så kan denna vara intressant ändå, ej värdelös.